Zarządzenie Nr 17/06

ZARZĄDZENIE NR  17  / 2006

BURMISTRZA TYKOCINA

z dnia 16 sierpnia 2006 roku

   w sprawie planu kont dla projektu realizowanego z udziałem środków z funduszy strukturalnych – Przebudowa kotłowni i instalacji c.o. w budynkach Zespołów Szkół w Tykocinie i Radulach.

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 121 poz. 591 z późn.zm.), rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budzetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020), zarządzam co następuje:

§ 1. Ewidencja księgowa prowadzona jest przy użyciu programu komputerowego – Księgowość budżetowa, wersja 2006.7.25.1.1 (C) U.I.INFO-SYSTEM S.C. W celu ewidencjonowania operacji związanych z projektem został założony odrębny rejestr pn. Gmina Tykocin – ZPORR 2.20

§ 2. Operacje księgowe są zapisywane równolegle w budżecie gminy i jednostce budżetowej.

§ 3. Operacje księgowe są zapisywane na następujących kontach:

I.                    Konta budżetu gminy

  133 – 10 - Rachunek budżetu

137 – 10 - Rachunki środków funduszy pomocowych

  138 – 10 - Rachunki środków na prefinansowanie

241 – 10 - Pozostałe rozrachunki

224 – 10 – Rozrachunki budżetu

227 – 10 – Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych

228 – 10 – Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych

268 – 10 – Zobowiązania z tytułu prefinansowania

240 – 10 – Pozostałe rozrachunki

260 – 10 – Zobowiązania finansowe

902 – 10 - Wydatki budżetu

907 – 10 - Dochody z funduszy pomocowych

908 – 10 - Wydatki z funduszy pomocowych

909 – 10 - Rozliczenia międzyokresowe

960 – 10 - Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu

961 – 10 - Niedobór lub nadwyżka budżetu

967 – 10 - Fundusze pomocowe

 

 

II. Konta jednostki budżetowej

Zespół 0 - Majątek trwały

011 - 10 - Środki trwałe

080 – 10 - Inwestycje (środki trwałe w budowie)

 

 

Zespół 1 - Środki pieniężne i rachunki bankowe

130 – 10 - Rachunek bieżący jednostek budżetowych

137 – 10 - Rachunki środków funduszy pomocowych

Zespół 2 - Rozrachunki i roszczenia

201 – 10 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami

240 – 10 - Pozostałe rozrachunki

Zespół 8 - Fundusze, rezerwy i wynik finansowy

800 – 10 - Fundusz jednostki

810 – 10 - Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje

860 – 10 - Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy

2. Konta pozabilansowe

997 – 10 - Zaangażowanie środków funduszy pomocowych

998 – 10 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego

999 – 10 - Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat

 

§ 4. Operacje księgowe są ewidencjonowane zgodnie z zasadami zawartymi w Załączniku Nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku oraz zgodnie z Zarządzeniem Burmistrza Tykocina Nr 42/02 z dnia 28 maja 2002 r. w sprawie zakładowego planu kont dla budżetu gminy, jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, instytucji kultury, a w szczególności:

 

 Konta budżetu gminy

 

1)     Konto 133 - 10 "Rachunek budżetu"

Konto 133 -10 służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na bankowych rachunkach budżetu, w cześci dotyczącej wkładu krajowego w projekcie.

Zapisy na koncie 133-10 dokonywane są wyłącznie na podstawie dowodów bankowych i muszą być zgodne z zapisami w księgowości banku. Na stronie Wn konta 133-10 ujmuje się wpływy środków pieniężnych na rachunek budżetu. w tym również spłaty dotyczące kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu

 

2)     Konto 137 – 10  "Rachunki środków funduszy pomocowych"

Konto 137-10 służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na rachunku bankowych w części dotyczącej realizacji zadań z funduszy pomocowych.

Na stronie Wn konta 137-10 ujmuje się wpływy środków, a na stronie Ma wypłaty środków.

 

3)     Konto 138 – 10  "Rachunki środków na prefinansowanie"

Konto 138 - 10 służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na wyodrębnionym rachunku bankowym otwartych na potrzeby operacji finansowych dotyczących prefinansowania w ramach pożyczki zaciągniętej z budżetu państwa na finansowanie projektu.

Na koncie 138 - 10 ujmuje się operacje dotyczące w szczególności:

   1)   wpływu pożyczek zaciągniętych z budżetu państwa;

   2)   wykorzystania pożyczek;

   3)   zwrotu pożyczek.

Na koncie 138 - 10 dokonuje się księgowań wyłącznie na podstawie dowodów bankowych, w związku z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów konta 138- 10 między księgowością jednostki a księgowością banku.

Na stronie Wn konta 138 - 10 ujmuje się wpływy zaciągniętych pożyczek oraz środki przeznaczone na ich spłatę.

Na stronie Ma konta 138 - 10 ujmuje się wypłaty na cele określone w umowie pożyczki oraz zwroty pożyczek.

Konto 138 - 10 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych znajdujących się na wydzielonym rachunku bankowym pożyczek na prefinansowanie.

 

4)     Konto 241 – 10  "Pozostałe rozrachunki"

Konto 241-10 służy do ewidencji innych rozrachunków związanych z realizacją budżetu.

Konto służy do zaewidencjonowania operacji związanych z przekazaniem środków z rachunku podstawowego budżetu gminy na wyodrębniony rachunek.

 

5)     Konto 260 – 10  "Zobowiązania finansowe"

Konto 260 - 10 służy do ewidencji zobowiązań zaliczanych do zobowiązań finansowych z tytułu zaciągniętej pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku.

Na stronie Wn konta 260 - 10 ujmuje się wartość spłaconych zobowiązań finansowych, a na stronie Ma ujmuje się wartość zaciągniętych zobowiązań finansowych.

 

6)     Konto 902 - 10 "Wydatki budżetu"

Konto 902-10 służy do ewidencji dokonanych wydatków budżetowych poniesionych na realizację projektu. Do konta syntetycznego dodaje się odpowiednie konto analityczne wydatków, zgodnie z klasyfikacją budżetową

Saldo Wn konta 902-10 oznacza sumę dokonanych wydatków budżetu za dany rok.

Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 902-10 przenosi się na konto 961-10.

 

7)     Konto 907 - 10 "Dochody z funduszy pomocowych"

Konto 907-10 służy do ewidencji osiągniętych dochodów z tytułu realizacji funduszy pomocowych. Do konta syntetycznego dodaje się odpowiednie konto analityczne dochodów, zgodnie z klasyfikacją budżetową

Na stronie Wn konta 907-10 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku, sumy osiągniętych dochodów na konto 967-10.

Na stronie Ma konta 907-10 ujmuje się dochody osiągnięte z tytułu realizacji funduszy pomocowych.

        

8)            Konto 908 - 10 "Wydatki z funduszy pomocowych"

Konto 908-10 służy do ewidencji dokonywanych wydatków w ciężar środków funduszy pomocowych. Do konta syntetycznego dodaje się odpowiednie konto analityczne wydatków, zgodnie z klasyfikacją budżetową

Na stronie Ma konta 908-10 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku, sumy dokonanych wydatków na konto 967-10.

 

9)     Konto 909 – 10 "Rozliczenia międzyokresowe"

Konto 909-10 służy do ewidencji rozliczeń międzyokresowych.

Ewidencja szczegółowa do konta 909-10 powinna umożliwiać ustalenie stanu rozliczeń międzyokresowych według ich tytułów.

Konto 909-10 może wykazywać saldo Wn i Ma.

 

10)   Konto 960 - 10 "Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu"

Konto 960-10 służy do ewidencji stanu skumulowanych niedoborów lub nadwyżek budżetów z lat ubiegłych.

Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Wn lub Ma konta 960-10 ujmuje się odpowiednio przeniesienie sald kont 961-10 i 962-10.

W ciągu roku konto 960-10 przeznaczone jest do ewidencji operacji dotyczących zmniejszenia lub zwiększenia skumulowanych niedoborów lub nadwyżek budżetu.

Konto 960-10 może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma.

Saldo Wn konta 960-10 oznacza stan skumulowanego niedoboru budżetu, a saldo Ma konta 960-10 - stan skumulowanej nadwyżki budżetu.

 

11)   Konto 961 – 10 "Niedobór lub nadwyżka budżetu"

Konto 961-10 służy do ewidencji wyniku wykonania budżetu, czyli deficytu lub nadwyżki.

Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Wn konta 961-10 ujmuje się przeniesienie poniesionych w ciągu roku wydatków budżetu, w korespondencji z kontem 902-10.

Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Ma konta 961-10 ujmuje się przeniesienie zrealizowanych w ciągu roku dochodów budżetu, w korespondencji z kontem 901-10.

W ewidencji szczegółowej do konta 961-10 wyodrębnia się źródła zwiększeń i rodzaje zmniejszeń wyniku wykonania budżetu stosownie do potrzeb sprawozdawczości.

Na koniec roku konto 961-10 może wykazywać saldo Wn lub Ma. Saldo Wn oznacza stan deficytu budżetu, a saldo Ma stan nadwyżki.

W roku następnym, pod datą zatwierdzenia budżetu, saldo konta 961-10 przenosi się na konto 960-10.

 

12)   Konto 967 - 10 "Fundusze pomocowe"

Konto 967-10 służy do ewidencji stanu funduszy pomocowych.

Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Wn konta 967-10 ujmuje się saldo konta 908-10, a na stronie Ma saldo konta 907-10.

Ewidencję szczegółową do konta 967-10 prowadzi się dla poszczególnych funduszy pomocowych według zasad określonych w przepisach dotyczących każdego funduszu.

Konto 967-10 może wykazywać saldo Ma oznaczające stan funduszy pomocowych.

 

Konta jednostki budżetowej

 

1) Konto 011 - 10"Środki trwałe"

Konto 011-10 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości środków trwałych placówki: gruntów, budynków i budowli ( w tym mieszkań) oraz środków transportowych.

Wartość środka trwałego może być powiększona o koszty jego ulepszenia (przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji), które powodują, że wartość użytkowa tego środka po zakończeniu ulepszenia przewyższa posiadaną przy przyjęciu do używania wartość użytkową.

Księgowania na stronie Wn konta 011-10 są dokonywane na podstawie dowodów przyjęcia środków trwałych do używania, dowodów lub protokołów zdawczo-odbiorczych, wyceny nieodpłatnie otrzymanych lub ujawnionych środków trwałych, aktów notarialnych lub innych dowodów zwiększających wartość środków trwałych.

 

2)     Konto 080 – 10 "Inwestycje"

Konto 080-10 służy do ewidencji kosztów inwestycji rozpoczętych, polegających na budowie, przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, oraz rozliczenia kosztów inwestycji na uzyskane efekty.

3)     Konto 130 - 10 "Rachunek bieżący jednostek budżetowych"

Konto 130-10 służy do ewidencji stanu środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym jednostki budżetowej z tytułu wydatków.

Zapisy na koncie 130-10 są dokonywane na podstawie wyciągów bankowych, w związku z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów między jednostką a bankiem.

 

4)     Konto 137 – 10 "Rachunki środków funduszy pomocowych"

Konto 137-10 służy do ewidencji środków pieniężnych otrzymanych w walucie polskiej lub obcej na realizację wyodrębnionych zadań, projektów lub programów, a w szczególności środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, wydzielonych na odrębnych rachunkach bankowych.

Na koncie 137-10 dokonuje się księgowań wyłącznie na podstawie dowodów bankowych, w związku z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów konta 137-10 między księgowością jednostki a księgowością banku.

Na stronie Wn konta 137-10 ujmuje się wpływy środków, a na stronie Ma - wypłaty środków.

Ewidencja szczegółowa do konta 137-10 powinna zapewnić podział środków według rachunków bankowych oraz sposobu ich wykorzystania.

Konto 137-10 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pochodzących z funduszy pomocowych na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

 

5) Konto 138 – 10  "Rachunki środków na prefinansowanie"

Konto 138 - 10 służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na wyodrębnionym rachunku bankowym otwartych na potrzeby operacji finansowych dotyczących prefinansowania w ramach pożyczki zaciągniętej z budżetu państwa na finansowanie projektu.

Na koncie 138 - 10 ujmuje się operacje dotyczące w szczególności:

   1)   wpływu pożyczek zaciągniętych z budżetu państwa;

   2)   wykorzystania pożyczek;

   3)   zwrotu pożyczek.

Na koncie 138 - 10 dokonuje się księgowań wyłącznie na podstawie dowodów bankowych, w związku z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów konta 138- 10 między księgowością jednostki a księgowością banku.

Na stronie Wn konta 138 - 10 ujmuje się wpływy zaciągniętych pożyczek oraz środki przeznaczone na ich spłatę.

 

6)     Konto 201 – 10  "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami"

Konto 201-10 służy do ewidencji rozrachunków i roszczeń krajowych i zagranicznych z tytułu dostaw, robót i usług, w tym również zaliczek na poczet dostaw, robót i usług oraz kaucji gwarancyjnych, a także należności z tytułu przychodów finansowych. Ewidencja do konta 201-10 jest powiązana z wykazem kontrahentów i zapewnia możliwość ustalenia należności i zobowiązań krajowych i zagranicznych według poszczególnych kontrahentów.

Konto 201-10 może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań.

 

7)     Konto 240 – 10  "Pozostałe rozrachunki"

Konto 240-10 służy do ewidencji krajowych i zagranicznych należności i roszczeń oraz zobowiązań nieobjętych ewidencją na kontach 201-10.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 240-10 powinna zapewnić ustalenie rozrachunków, roszczeń i rozliczeń z poszczególnych tytułów.

Konto 240-10 może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań.

 

8) Konto 800 - 10 "Fundusz jednostki"

Konto 800-10 służy do ewidencji równowartości majątku trwałego i obrotowego jednostki i ich zmian.

Na stronie Wn konta 800-10 ujmuje się zmniejszenia funduszu, a na stronie Ma - jego zwiększenia, zgodnie z odrębnymi przepisami regulującymi gospodarkę finansową jednostki.

 

9) Konto 810 – 10 "Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje"

Konto 810-10 służy do ewidencji w jednostkach budżetowych równowartości dokonanych wydatków na inwestycje w jednostce budżetowej.

Na koniec roku konto 810 - 10 nie wykazuje salda.

 

10) Konto 860 - 10 "Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy"

Konto 860-10 służy do ustalania wyniku finansowego jednostki oraz bieżącej ewidencji strat i zysków nadzwyczajnych.

 

Konta pozabilansowe

 

1) Konto – 997 - 10 "Zaangażowanie środków funduszy pomocowych"

Konto 997-10 służy do ewidencji prawnego zaangażowania środków funduszy pomocowych, a szczególnie środków Unii Europejskiej, niezależnie od tego, w którym roku budżetowym nastąpi wydatek.

2)     Konto 998 - 10 "Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego"

Konto 998-10 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych ujętych w planie finansowym jednostki budżetowej danego roku budżetowego – udział krajowy w realizowanym projekcie.

3)     Konto 999 - 10"Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat"

Konto 999-10 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych przyszłych lat oraz niewygasających wydatków, które mają być zrealizowane w latach następnych.

 

§ 5. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Burmistrz Tykocina

Krzysztof Chlebowicz

 

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Miasta i Gminy Tykocin

Wytwarzający/odpowiadający: Barbara Zachowicz

Wprowadzający: Barbara Zachowicz

Data wprowadzenia: 2007-07-11

Data modyfikacji: 2007-07-11

Opublikował: Barbara Zachowicz

Data publikacji: 2007-07-11