Zarządzenie Nr 42/05
ZARZĄDZENIE nR 42 / 2005
BURMISTRZA TYKOCINA
z dnia 18 listopada 2005 roku
w sprawie planu kont dla projektu realizowanego z udziałem środków z funduszy strukturalnych – Budowa wodociągu i kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków w Tykocinie.
Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 121 poz. 591 z późn.zm.), rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budzetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2005 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budzetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 128 poz. 1069), zarządzam co następuje:
§ 1. Ewidencja księgowa prowadzona jest przy użyciu programu komputerowego – Księgowość budżetowa, wersja 2005.7.21.2.0 (C) U.I.INFO-SYSTEM S.C. W celu ewidencjonowania operacji związanych z projektem został założony odrębny rejestr pn. Urząd Miejski – ZPORR.
§ 2. Operacje księgowe są zapisywane równolegle w budżecie gminy i jednostce budżetowej.
§ 3. Operacje księgowe są zapisywane na następujących kontach:
I. Konta budżetu gminy
133 – 100 - Rachunek budżetu
137 – 100 - Rachunki środków funduszy pomocowych
241 – 100 - Pozostałe rozrachunki
902 – 100 - Wydatki budżetu
907 – 100 - Dochody z funduszy pomocowych
908 – 100 - Wydatki z funduszy pomocowych
909 – 100 - Rozliczenia międzyokresowe
960 – 100 - Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu
961 – 100 - Niedobór lub nadwyżka budżetu
967 – 100 - Fundusze pomocowe
II. Konta jednostki budżetowej
Zespół 0 - Majątek trwały
011 - 100 - Środki trwałe
080 – 100 - Inwestycje (środki trwałe w budowie)
Zespół 1 - Środki pieniężne i rachunki bankowe
130 – 100 - Rachunek bieżący jednostek budżetowych
137 – 100 - Rachunki środków funduszy pomocowych
Zespół 2 - Rozrachunki i roszczenia
201 – 100 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
240 – 100 - Pozostałe rozrachunki
Zespół 8 - Fundusze, rezerwy i wynik finansowy
800 – 100 - Fundusz jednostki
810 – 100 - Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
860 – 100 - Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy
2. Konta pozabilansowe
997 – 100 - Zaangażowanie środków funduszy pomocowych
998 – 100 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
999 – 100 - Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat
§ 4. Operacje księgowe są ewidencjonowane zgodnie z zasadami zawartymi w Załączniku Nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku oraz zgodnie z Zarządzeniem Burmistrza Tykocina Nr 42/02 z dnia 28 maja 2002 r. w sprawie zakładowego planu kont dla budżetu gminy, jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, instytucji kultury, a w szczególności:
Konta budżetu gminy
1) Konto 133 - 100 "Rachunek budżetu"
Konto 133 -100 służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na bankowych rachunkach budżetu, w cześci dotyczącej wkładu krajowego w projekcie.
Zapisy na koncie 133-100 dokonywane są wyłącznie na podstawie dowodów bankowych i muszą być zgodne z zapisami w księgowości banku. Na stronie Wn konta 133-100 ujmuje się wpływy środków pieniężnych na rachunek budżetu. w tym również spłaty dotyczące kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu
2) Konto 137 – 100 "Rachunki środków funduszy pomocowych"
Konto 137-100 służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na rachunku bankowych w części dotyczącej realizacji zadań z funduszy pomocowych.
Na stronie Wn konta 137-100 ujmuje się wpływy środków, a na stronie Ma wypłaty środków.
3) Konto 241 – 100 "Pozostałe rozrachunki"
Konto 241-100 służy do ewidencji innych rozrachunków związanych z realizacją budżetu.
Konto służy do zaewidencjonowania operacji związanych z przekazaniem środków z rachunku podstawowego budżetu gminy na wyodrębniony rachunek.
4) Konto 902 - 100 "Wydatki budżetu"
Konto 902-100 służy do ewidencji dokonanych wydatków budżetowych poniesionych na realizację projektu. Do konta syntetycznego dodaje się odpowiednie konto analityczne wydatków, zgodnie z klasyfikacją budżetową
Saldo Wn konta 902-100 oznacza sumę dokonanych wydatków budżetu za dany rok.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 902-100 przenosi się na konto 961-100.
5) Konto 907 - 100 "Dochody z funduszy pomocowych"
Konto 907-100 służy do ewidencji osiągniętych dochodów z tytułu realizacji funduszy pomocowych. Do konta syntetycznego dodaje się odpowiednie konto analityczne dochodów, zgodnie z klasyfikacją budżetową
Na stronie Wn konta 907-100 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku, sumy osiągniętych dochodów na konto 967-100.
Na stronie Ma konta 907-100 ujmuje się dochody osiągnięte z tytułu realizacji funduszy pomocowych.
6) Konto 908 - 100 "Wydatki z funduszy pomocowych"
Konto 908-100 służy do ewidencji dokonywanych wydatków w ciężar środków funduszy pomocowych. Do konta syntetycznego dodaje się odpowiednie konto analityczne wydatków, zgodnie z klasyfikacją budżetową
Na stronie Ma konta 908-100 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku, sumy dokonanych wydatków na konto 967-100.
7) Konto 909 – 100 "Rozliczenia międzyokresowe"
Konto 909-100 służy do ewidencji rozliczeń międzyokresowych.
Ewidencja szczegółowa do konta 909-100 powinna umożliwiać ustalenie stanu rozliczeń międzyokresowych według ich tytułów.
Konto 909-100 może wykazywać saldo Wn i Ma.
8) Konto 960 - 100 "Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu"
Konto 960-100 służy do ewidencji stanu skumulowanych niedoborów lub nadwyżek budżetów z lat ubiegłych.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Wn lub Ma konta 960-100 ujmuje się odpowiednio przeniesienie sald kont 961-100 i 962-100.
W ciągu roku konto 960-100 przeznaczone jest do ewidencji operacji dotyczących zmniejszenia lub zwiększenia skumulowanych niedoborów lub nadwyżek budżetu.
Konto 960-100 może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma.
Saldo Wn konta 960-100 oznacza stan skumulowanego niedoboru budżetu, a saldo Ma konta 960-100 - stan skumulowanej nadwyżki budżetu.
9) Konto 961 - 100"Niedobór lub nadwyżka budżetu"
Konto 961-100 służy do ewidencji wyniku wykonania budżetu, czyli deficytu lub nadwyżki.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Wn konta 961-100 ujmuje się przeniesienie poniesionych w ciągu roku wydatków budżetu, w korespondencji z kontem 902-100.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Ma konta 961-100 ujmuje się przeniesienie zrealizowanych w ciągu roku dochodów budżetu, w korespondencji z kontem 901-100.
W ewidencji szczegółowej do konta 961-100 wyodrębnia się źródła zwiększeń i rodzaje zmniejszeń wyniku wykonania budżetu stosownie do potrzeb sprawozdawczości.
Na koniec roku konto 961-100 może wykazywać saldo Wn lub Ma. Saldo Wn oznacza stan deficytu budżetu, a saldo Ma stan nadwyżki.
W roku następnym, pod datą zatwierdzenia budżetu, saldo konta 961-100 przenosi się na konto 960-100.
10) Konto 967 - 100 "Fundusze pomocowe"
Konto 967-100 służy do ewidencji stanu funduszy pomocowych.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Wn konta 967-100 ujmuje się saldo konta 908-100, a na stronie Ma saldo konta 907-100.
Ewidencję szczegółową do konta 967-100 prowadzi się dla poszczególnych funduszy pomocowych według zasad określonych w przepisach dotyczących każdego funduszu.
Konto 967-100 może wykazywać saldo Ma oznaczające stan funduszy pomocowych.
Konta jednostki budżetowej
1) Konto 011 - 10"Środki trwałe"
Konto 011-100 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości środków trwałych placówki: gruntów, budynków i budowli ( w tym mieszkań) oraz środków transportowych.
Wartość środka trwałego może być powiększona o koszty jego ulepszenia (przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji), które powodują, że wartość użytkowa tego środka po zakończeniu ulepszenia przewyższa posiadaną przy przyjęciu do używania wartość użytkową.
Księgowania na stronie Wn konta 011-100 są dokonywane na podstawie dowodów przyjęcia środków trwałych do używania, dowodów lub protokołów zdawczo-odbiorczych, wyceny nieodpłatnie otrzymanych lub ujawnionych środków trwałych, aktów notarialnych lub innych dowodów zwiększających wartość środków trwałych.
2) Konto 080 – 100 "Inwestycje"
Konto 080-100 służy do ewidencji kosztów inwestycji rozpoczętych, polegających na budowie, przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, oraz rozliczenia kosztów inwestycji na uzyskane efekty.
3) Konto 130 - 100 "Rachunek bieżący jednostek budżetowych"
Konto 130-100 służy do ewidencji stanu środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym jednostki budżetowej z tytułu wydatków.
Zapisy na koncie 130-100 są dokonywane na podstawie wyciągów bankowych, w związku z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów między jednostką a bankiem.
4) Konto 137 – 100 "Rachunki środków funduszy pomocowych"
Konto 137-100 służy do ewidencji środków pieniężnych otrzymanych w walucie polskiej lub obcej na realizację wyodrębnionych zadań, projektów lub programów, a w szczególności środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, wydzielonych na odrębnych rachunkach bankowych.
Na koncie 137-100 dokonuje się księgowań wyłącznie na podstawie dowodów bankowych, w związku z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów konta 137-100 między księgowością jednostki a księgowością banku.
Na stronie Wn konta 137-100 ujmuje się wpływy środków, a na stronie Ma - wypłaty środków.
Ewidencja szczegółowa do konta 137-100 powinna zapewnić podział środków według rachunków bankowych oraz sposobu ich wykorzystania.
Konto 137-100 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pochodzących z funduszy pomocowych na wyodrębnionych rachunkach bankowych.
5) Konto 201 – 100 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami"
Konto 201-100 służy do ewidencji rozrachunków i roszczeń krajowych i zagranicznych z tytułu dostaw, robót i usług, w tym również zaliczek na poczet dostaw, robót i usług oraz kaucji gwarancyjnych, a także należności z tytułu przychodów finansowych. Ewidencja do konta 201-100 jest powiązana z wykazem kontrahentów i zapewnia możliwość ustalenia należności i zobowiązań krajowych i zagranicznych według poszczególnych kontrahentów.
Konto 201-100 może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań.
6) Konto 240 – 100 "Pozostałe rozrachunki"
Konto 240-100 służy do ewidencji krajowych i zagranicznych należności i roszczeń oraz zobowiązań nieobjętych ewidencją na kontach 201-100.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 240-100 powinna zapewnić ustalenie rozrachunków, roszczeń i rozliczeń z poszczególnych tytułów.
Konto 240-100 może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań.
7) Konto 800 - 100 "Fundusz jednostki"
Konto 800-100 służy do ewidencji równowartości majątku trwałego i obrotowego jednostki i ich zmian.
Na stronie Wn konta 800-100 ujmuje się zmniejszenia funduszu, a na stronie Ma - jego zwiększenia, zgodnie z odrębnymi przepisami regulującymi gospodarkę finansową jednostki.
8) Konto 810 - 100 "Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje"
Konto 810-100 służy do ewidencji w jednostkach budżetowych równowartości dokonanych wydatków na inwestycje w jednostce budżetowej.
Ewidencję analityczną do konta 810 należy prowadzić według podziałek klasyfikacji, jednostek, którym dotacje przekazano, i przeznaczenia dotacji.
Na koniec roku konto 810 nie wykazuje salda.
9) Konto 860 - 100 "Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy"
Konto 860-100 służy do ustalania wyniku finansowego jednostki oraz bieżącej ewidencji strat i zysków nadzwyczajnych.
Konta pozabilansowe
1) Konto – 997 - 100 "Zaangażowanie środków funduszy pomocowych"
Konto 997-100 służy do ewidencji prawnego zaangażowania środków funduszy pomocowych, a szczególnie środków Unii Europejskiej, niezależnie od tego, w którym roku budżetowym nastąpi wydatek.
2) Konto 998 - 100 "Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego"
Konto 998-100 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych ujętych w planie finansowym jednostki budżetowej danego roku budżetowego – udział krajowy w realizowanym projekcie.
3) Konto 999 - 100"Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat"
Konto 999-100 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych przyszłych lat oraz niewygasających wydatków, które mają być zrealizowane w latach następnych.
§ 5. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Burmistrz Tykocina
Krzysztof Chlebowicz
Metryka strony