zarzadzenie4

ZARZĄDZENIE NR 4 / 2009
BURMISTRZA TYKOCINA
z dnia 10  lutego 2009 roku
       w sprawie planu kont dla projektu pn. „Budowa infrastruktury drogowej na terenie gminy Tykocin – droga Tykocin – Łopuchowo” realizowanego z udziałem środków unijnych w ramach RPO WP na lata 2007 – 2013.
Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 121 poz. 591 z późn.zm.), rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budzetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 2020, z późn.zm.), zarządzam co następuje:
§ 1. Ewidencja księgowa prowadzona jest przy użyciu programu komputerowego – Księgowość budżetowa, wersja 2009.2.114.42.0 (C) U.I.INFO-SYSTEM S.C. W celu ewidencjonowania operacji związanych z projektem został założony odrębny rejestr pn. Gmina Tykocin – RPO 2.1. Operacje księgowe są zapisywane równolegle w budżecie gminy i jednostce budżetowej.
§ 3. Operacje księgowe są zapisywane na następujących kontach:
I.                    Konta budżetu gminy
 133 – 40 - Rachunek budżetu
 134 – 40 – Kredyty bankowe
137 – 40 - Rachunki środków funduszy pomocowych
224 – 40 – Rozrachunki budżetu
241 – 40 – Pozostałe rozrachunki
902 – 40 - Wydatki budżetu
907 – 40 - Dochody z funduszy pomocowych
908 – 40 - Wydatki z funduszy pomocowych
909 – 40 - Rozliczenia międzyokresowe
960 – 40 - Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu
961 – 40 - Niedobór lub nadwyżka budżetu
967 – 40 - Fundusze pomocowe
 
 
II. Konta jednostki budżetowej
Zespół 0 - Majątek trwały
011 - 40 - Środki trwałe
080 – 40 - Inwestycje (środki trwałe w budowie)
 
Zespół 1 - Środki pieniężne i rachunki bankowe
101 – 40 - Kasa
130 – 40 - Rachunek bieżący jednostek budżetowych
137 – 40 - Rachunki środków funduszy pomocowych
140 – 40 – Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne
 
 
Zespół 2 - Rozrachunki i roszczenia
201 – 40 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
225 – 40 – Rozrachunki z budżetami
229 – 40 – Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
231 – 40 – Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
234 – 40 – Pozostałe rozrachunki z pracownikami
240 – 40 - Pozostałe rozrachunki
 
Zespół 8 - Fundusze, rezerwy i wynik finansowy
800 – 40 - Fundusz jednostki
810 – 40 - Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
860 – 40 - Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy
 
III. Konta pozabilansowe
Organ
991 – 40 -  Planowane dochody budżetu
992 – 40 - Planowane wydatki budżetu
 
Jednostka
998 – 40 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
999 – 40 - Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat
 
§ 4. Operacje księgowe są ewidencjonowane zgodnie z zasadami zawartymi w Załączniku Nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku oraz zgodnie z Zarządzeniem Burmistrza Tykocina Nr 24/2008 z dnia 31 lipca 2008 r. w sprawie zakładowego planu kont dla budżetu gminy, jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i samorządowych instytucji kultury, a w szczególności:
 
 Konta budżetu gminy
 
1)     Konto 133 - 40 "Rachunek budżetu"
Konto 133-40 służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na bankowych rachunkach budżetu, w części dotyczącej wkładu krajowego w projekcie.
Zapisy na koncie 133-40 dokonywane są wyłącznie na podstawie dowodów bankowych i muszą być zgodne z zapisami w księgowości banku. Na stronie Wn konta 133-40 ujmuje się wpływy środków pieniężnych na rachunek budżetu, w tym również spłaty dotyczące kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu
 
2)     Konto 134 – 40  "Kredyty bankowe"
Konto 134-40 służy do ewidencji kredytów bankowych zaciągniętych na finansowanie inwestycji. Na stronie Wn konta 134-40 ujmuje się spłatę lub umorzenie kredytu. Na stronie Ma konta 134-40 ujmuje się kredyt bankowy na finansowanie budżetu. Konto 134-40 może wykazywać saldo Ma oznaczające stan kredytu przeznaczonego na finansowanie budżetu.
 
3)     Konto 137 – 40  "Rachunki środków funduszy pomocowych"
Konto 137-40 służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na rachunku bankowych w części dotyczącej realizacji zadań z funduszy pomocowych.
Na stronie Wn konta 137-40 ujmuje się wpływy środków, a na stronie Ma wypłaty środków.
 
 
4)     Konto 224 – 40 "Rozrachunki budżetu"
Konto 224-40 służy do ewidencji rozrachunków z innymi budżetami, a w szczególności rozrachunków z tytułu dotacji.
Konto 224-40 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn konta 224-40 oznacza stan należności, a saldo Ma konta 224-40 - stan zobowiązań budżetu z tytułu pozostałych rozrachunków.
 
5)     Konto 241 – 40 "Pozostałe rozrachunki"
Konto 241-40 służy do ewidencji innych rozrachunków związanych z realizacją budżetu.
Konto służy do zaewidencjonowania operacji związanych z przekazaniem środków z rachunku podstawowego budżetu gminy na wyodrębniony rachunek.
 
6)     Konto 902 - 40 "Wydatki budżetu"
Konto 902-40 służy do ewidencji dokonanych wydatków budżetowych poniesionych na realizację projektu. Do konta syntetycznego dodaje się odpowiednie konto analityczne wydatków, zgodnie z klasyfikacją budżetową
Saldo Wn konta 902-40 oznacza sumę dokonanych wydatków budżetu za dany rok.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 902-40 przenosi się na konto 961-40.
 
7)     Konto 907 - 40 "Dochody z funduszy pomocowych"
Konto 907-40 służy do ewidencji osiągniętych dochodów z tytułu realizacji funduszy pomocowych. Do konta syntetycznego dodaje się odpowiednie konto analityczne dochodów, zgodnie z klasyfikacją budżetową
Na stronie Wn konta 907-40 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku, sumy osiągniętych dochodów na konto 967-40.
Na stronie Ma konta 907-40 ujmuje się dochody osiągnięte z tytułu realizacji funduszy pomocowych.
        
8) Konto 908 - 40 "Wydatki z funduszy pomocowych"
Konto 908-40 służy do ewidencji dokonywanych wydatków w ciężar środków funduszy pomocowych. Do konta syntetycznego dodaje się odpowiednie konto analityczne wydatków, zgodnie z klasyfikacją budżetową
Na stronie Ma konta 908-40 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku, sumy dokonanych wydatków na konto 967-40.
 
9)     Konto 909 – 40 "Rozliczenia międzyokresowe"
Konto 909-40 służy do ewidencji rozliczeń międzyokresowych.
Ewidencja szczegółowa do konta 909-40 powinna umożliwiać ustalenie stanu rozliczeń międzyokresowych według ich tytułów.
Konto 909-40 może wykazywać saldo Wn i Ma.
 
10)   Konto 960 - 40 "Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu"
Konto 960-40 służy do ewidencji stanu skumulowanych niedoborów lub nadwyżek budżetów z lat ubiegłych.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Wn lub Ma konta 960-40 ujmuje się odpowiednio przeniesienie sald kont 961-40 i 962-40.
W ciągu roku konto 960-40 przeznaczone jest do ewidencji operacji dotyczących zmniejszenia lub zwiększenia skumulowanych niedoborów lub nadwyżek budżetu.
Konto 960-40 może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma.
Saldo Wn konta 960-40 oznacza stan skumulowanego niedoboru budżetu, a saldo Ma konta 960-40 - stan skumulowanej nadwyżki budżetu.
11)   Konto 961 – 40 "Niedobór lub nadwyżka budżetu"
Konto 961-40 służy do ewidencji wyniku wykonania budżetu, czyli deficytu lub nadwyżki.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Wn konta 961-40 ujmuje się przeniesienie poniesionych w ciągu roku wydatków budżetu, w korespondencji z kontem 902-40.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Ma konta 961-40 ujmuje się przeniesienie zrealizowanych w ciągu roku dochodów budżetu, w korespondencji z kontem 901-40.
W ewidencji szczegółowej do konta 961-40 wyodrębnia się źródła zwiększeń i rodzaje zmniejszeń wyniku wykonania budżetu stosownie do potrzeb sprawozdawczości.
Na koniec roku konto 961-40 może wykazywać saldo Wn lub Ma. Saldo Wn oznacza stan deficytu budżetu, a saldo Ma stan nadwyżki.
W roku następnym, pod datą zatwierdzenia budżetu, saldo konta 961-40 przenosi się na konto 960-40.
 
12)   Konto 967 - 40 "Fundusze pomocowe"
Konto 967-40 służy do ewidencji stanu funduszy pomocowych.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Wn konta 967-40 ujmuje się saldo konta 908-40, a na stronie Ma saldo konta 907-40.
Ewidencję szczegółową do konta 967-40 prowadzi się dla poszczególnych funduszy pomocowych według zasad określonych w przepisach dotyczących każdego funduszu.
Konto 967-40 może wykazywać saldo Ma oznaczające stan funduszy pomocowych.
 
Konta jednostki budżetowej
 
1) Konto 011 – 40 "Środki trwałe"
Konto 011-40 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości środków trwałych placówki: gruntów, budynków i budowli.
Wartość środka trwałego może być powiększona o koszty jego ulepszenia (przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji), które powodują, że wartość użytkowa tego środka po zakończeniu ulepszenia przewyższa posiadaną przy przyjęciu do używania wartość użytkową.
Księgowania na stronie Wn konta 011-40 są dokonywane na podstawie dowodów przyjęcia środków trwałych do używania, dowodów lub protokołów zdawczo-odbiorczych, wyceny nieodpłatnie otrzymanych lub ujawnionych środków trwałych, aktów notarialnych lub innych dowodów zwiększających wartość środków trwałych.
 
2) Konto 080 – 40 "Inwestycje"
Konto 080-40 służy do ewidencji kosztów inwestycji rozpoczętych, polegających na budowie, przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, oraz rozliczenia kosztów inwestycji na uzyskane efekty.
 
3) Konto 101 - 40 "Kasa"
Konto 101-40 służy do ewidencji krajowej i zagranicznej gotówki znajdującej się w kasie jednostek.
Na stronie Wn konta 101-40 ujmuje się wpływy gotówki oraz nadwyżki kasowe, a na stronie Ma - rozchody gotówki i niedobory kasowe.
Konto 101 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan gotówki w kasie.
 
 
4) Konto 130 - 40 "Rachunki bieżące jednostek budżetowych"
Konto 130-40 służy do ewidencji stanu środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym jednostki budżetowej z tytułu wydatków i dochodów (wpływów) budżetowych objętych planem finansowym.
Zapisy na koncie 130-40 są dokonywane na podstawie wyciągów bankowych, w związku z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów między jednostką a bankiem.
 
5)     Konto 137 – 40 "Rachunki środków funduszy pomocowych"
Konto 137-40 służy do ewidencji środków pieniężnych otrzymanych w walucie polskiej lub obcej na realizację wyodrębnionych zadań, projektów lub programów, a w szczególności środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, wydzielonych na odrębnych rachunkach bankowych.
Na koncie 137-40 dokonuje się księgowań wyłącznie na podstawie dowodów bankowych, w związku z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów konta 137-40 między księgowością jednostki a księgowością banku.
Na stronie Wn konta 137-40 ujmuje się wpływy środków, a na stronie Ma - wypłaty środków.
Ewidencja szczegółowa do konta 137-40 powinna zapewnić podział środków według rachunków bankowych oraz sposobu ich wykorzystania.
Konto 137-40 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pochodzących z funduszy pomocowych na wyodrębnionych rachunkach bankowych.
 
6)     Konto 140 - 40 " Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne"
Konto 140-40 służy do ewidencji stanu środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym jednostki budżetowej z tytułu wydatków.
Zapisy na koncie 140-40 są dokonywane na podstawie wyciągów bankowych, w związku z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów między jednostką a bankiem.
 
7)     Konto 201 – 40 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami"
Konto 201-40 służy do ewidencji rozrachunków i roszczeń krajowych i zagranicznych z tytułu dostaw, robót i usług, w tym również zaliczek na poczet dostaw, robót i usług oraz kaucji gwarancyjnych, a także należności z tytułu przychodów finansowych. Ewidencja do konta 201-40 jest powiązana z wykazem kontrahentów i zapewnia możliwość ustalenia należności i zobowiązań krajowych i zagranicznych według poszczególnych kontrahentów.
Konto 201-40 może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań.
 
8) Konto 225 – 40 "Rozrachunki z budżetami"
Konto 225-40 służy do ewidencji rozrachunków z budżetami, w szczególności z tytułu podatków.
Na stronie Wn konta 225-40 ujmuje się nadpłaty oraz wpłaty do budżetu, a na stronie Ma - zobowiązania wobec budżetów i wpłaty od budżetów.
Ewidencja szczegółowa do konta 225-40 zapewnia możliwość ustalenia stanu należności i zobowiązań według każdego z tytułów rozrachunków z budżetem odrębnie.
 
9) Konto 229 – 40 "Pozostałe rozrachunki publicznoprawne"
Konto 229-40 służy do ewidencji innych niż z budżetami rozrachunków publicznoprawnych, a w szczególności z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.
Na stronie Wn konta 229-40 ujmuje się należności oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a na stronie Ma - zobowiązania, spłatę i zmniejszenie należności z tytułu rozrachunków publicznoprawnych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 229-40 zapewnia możliwość ustalenia stanu należności i zobowiązań według tytułów rozrachunków oraz podmiotów, z którymi dokonywane są rozliczenia.
Konto 229-40 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma - stan zobowiązań.
 
10) Konto 231 – 40 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń"
Konto 231-40 służy do ewidencji rozrachunków z pracownikami jednostki i innymi osobami fizycznymi z tytułu wypłat pieniężnych i świadczeń rzeczowych zaliczonych, zgodnie z odrębnymi przepisami, do wynagrodzeń, a w szczególności należności za pracę wykonywaną na podstawie stosunku pracy, umowy zlecenia, umowy o dzieło.
 
11) Konto 234 – 40 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"
Konto 234-40 służy do ewidencji należności, roszczeń i zobowiązań wobec pracowników z innych tytułów niż wynagrodzenia.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 234-40 zapewnia możliwość ustalenia stanu należności, roszczeń i zobowiązań z poszczególnymi pracownikami według tytułów rozrachunków.
 
12)   Konto 240 – 40 "Pozostałe rozrachunki"
Konto 240-40 służy do ewidencji krajowych i zagranicznych należności i roszczeń oraz zobowiązań nieobjętych ewidencją na kontach 401-40.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 240-40 powinna zapewnić ustalenie rozrachunków, roszczeń i rozliczeń z poszczególnych tytułów.
Konto 240-40 może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań.
 
13) Konto 800 - 40 "Fundusz jednostki"
Konto 800-40 służy do ewidencji równowartości majątku trwałego i obrotowego jednostki i ich zmian.
Na stronie Wn konta 800-40 ujmuje się zmniejszenia funduszu, a na stronie Ma - jego zwiększenia, zgodnie z odrębnymi przepisami regulującymi gospodarkę finansową jednostki.
 
14) Konto 810 – 40 "Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje"
Konto 810-40 służy do ewidencji w jednostkach budżetowych równowartości dokonanych wydatków na inwestycje w jednostce budżetowej.
Na koniec roku konto 810 - 40 nie wykazuje salda.
 
15) Konto 860 - 40 "Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy"
Konto 860-40 służy do ustalania wyniku finansowego jednostki oraz bieżącej ewidencji strat i zysków nadzwyczajnych.
 
Konta pozabilansowe
1)                  Konto 991 – 40 "Planowane dochody budżetu"
Konto 991-40 służy do ewidencji planu dochodów budżetowych oraz jego zmian. Na stronie Wn konta 991-40 ujmuje się zmiany budżetu zmniejszające plan dochodów budżetu. Na stronie Ma konta 991-40 ujmuje się planowane dochody budżetu oraz zmiany budżetu zwiększające planowane dochody. Saldo Ma konta 991-40 określa w ciągu roku wysokość planowanych dochodów budżetu. Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego sumę równą saldu konta ujmuje się na stronie Wn konta 991-40.
 
2) Konto 992 - "Planowane wydatki budżetu"
Konto 992-40 służy do ewidencji planu wydatków budżetu oraz jego zmian. Na stronie Wn konta 992-40 ujmuje się planowane wydatki budżetu oraz zmiany budżetu zwiększające planowane wydatki. Na stronie Ma konta 992-40 ujmuje się zmiany budżetu zmniejszające plan wydatków budżetu lub wydatki zablokowane. Saldo Wn konta 992-40 określa w ciągu roku wysokość planowanych wydatków budżetu. Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego sumę równą saldu konta ujmuje się na stronie Ma konta 992-40.
 
3)     Konto 998 - 40 "Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego"
Konto 998-40 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych ujętych w planie finansowym jednostki budżetowej danego roku budżetowego – udział krajowy w realizowanym projekcie.
4)     Konto 999 - 40"Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat"
Konto 999-40 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych przyszłych lat oraz niewygasających wydatków, które mają być zrealizowane w latach następnych.
 
§ 5. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Metryka strony

Udostępniający: UM Tykocin

Wytwarzający/odpowiadający: Agnieszka Kopczewska

Wprowadzający: Agnieszka Kopczewska

Data wprowadzenia: 2009-03-27

Data modyfikacji: 2009-03-27

Opublikował: Agnieszka Kopczewska

Data publikacji: 2009-03-27