protokol_8

                              Protokół Nr VIII/2011
z VIII sesji Rady Miejskiej w Tykocinie
                               z dnia 21 czerwca 2011 r.
 
 
                VIII sesja Rady Miejskiej w Tykocinie odbyła się w Centrum Kultury Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej pod przewodnictwem Przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie Pana Jerzego Augustynowicza.
 
                W obradach udział wzięli radni, sołtysi, pracownicy obligowani z urzędu, zaproszeni goście oraz mieszkańcy miasta i gminy Tykocin, według list załączonych do protokołu.
Potwierdzenie otrzymania przez radnych zaproszenia na sesję stanowi załącznik do protokołu.
 
Do punktu 1 porządku obrad
 
                 Pan Jerzy Augustynowicz, Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie przywitał przybyłych na sesję radnych, sołtysów, pracowników urzędu, zaproszonych gości oraz mieszkańców miasta i gminy Tykocin. Stwierdził, że ilość obecnych radnych na sesji, zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Obrady rozpoczęto o godz. 1015. Stan radnych 15, obecnych 15.
Protokół z VII sesji Rady Miejskiej wyłożono do wglądu Radnym na czas trwania posiedzenia. 
               
Do punktu 2 porządku obrad
 
                Przewodniczący obrad Jerzy Augustynowicz przedstawił radnym proponowany porządek obrad. Zapytał czy Radni mają uwagi do proponowanego porządku.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie i przedstawiał się następująco:
 
Porządek obrad:
1.   Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2.       Przyjęcie porządku obrad.
3.       Przyjęcie protokołu z VII sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.
4.       Sprawozdanie z działalności Burmistrza Tykocina za okres od 29 marca 2011 r. do 21 czerwca 2011 r.
5.       Rozpatrzenie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy za 2010 rok
a.       omówienie sprawozdania,
b.       zapoznanie z Uchwałą Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta i Gminy Tykocin sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2010 rok,
c.        zapoznanie z Opinią Nr III/3/2011 Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 12 maja 2011 r. o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2010 rok w zakresie infrastruktury i finansów,
d.       zapoznanie z Opinią Nr III/4/2011 Komisji Oświaty, Promocji Sportu i Turystyki Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 10 maja 2011 roku o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2010 rok w zakresie oświaty, promocji, sportu i turystyki.
e.       zapoznanie z Opinią Nr III/3/2011 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 11 maja 2011 r. o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2010 rok,
f.        zapoznanie z Uchwałą Nr III/1/2011 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 11 maja 2011 r. w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Tykocina za 2010 rok,
g.       zapoznanie z Uchwałą Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Tykocinie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Tykocina.
h.       dyskusja.   
6.       Podjęcia uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Tykocin za 2010 rok.
7.       Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Tykocina absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2010 rok.    
8.       Podjęcie uchwały w sprawie sposobu zabezpieczenia kredytów bankowych planowanych do zaciągnięcia w 2011 roku.
9.       Podjęcie uchwały w sprawie pozbawienia kategorii drogi gminnej części drogi o nr 105488B poprzez wyłączenie z użytkowania jako drogi publicznej na terenie wsi Jeżewo Stare, gm. Tykocin.
10.    Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Tykocin na 2011 rok. (projekt uchwały zostanie przekazany radnym zgodnie z § 27 ust. 4 Statutu Gminy Tykocin).
11.    Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży lokalu mieszkalnego i od pierwszej opłaty za oddanie w użytkowanie wieczyste ułamkowej części gruntu związanego z nabywaną własnością lokalu mieszkalnego przez dotychczasowego najemcę (projekt uchwały zostanie przekazany radnym zgodnie z § 27 ust. 4 Statutu Gminy Tykocin).
12.    Interpelacje i zapytania radnych.
13.    Wolne wnioski i informacje.
14.    Zakończenie sesji.
 
 
Do punktu 3 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz zwrócił się o przyjęcie protokołu z VII sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.
 
                Radni do protokołu nie wnieśli uwag i pytań.
 
           W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu z VII sesji Rady Miejskiej głosowało 15 radnych. Protokół został przyjęty jednogłośnie.
 
Do punktu 4 porządku obrad
 
Burmistrz Tykocina przedstawił sprawozdanie ze swojej działalności w okresie między sesyjnym, które stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
 
 
Do punktu 5 a porządku obrad
 
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz zwrócił się z prośbą do Skarbnik Pani Doroty Sadowskiej o omówienie sprawozdania.
 
Skarbnik Pani Doroty Sadowska powiedziała, że w dniu 29 marca 2011 r. Burmistrz Tykocina wydał i przekazał radnym Zarządzenie Nr 15/2011 w sprawie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy Tykocin za 2010 rok, Zarządzenie Nr 16/2011 w sprawie informacji o stanie mienia gminy Tykocin na dzień 31 grudnia 2010 roku oraz Zarządzenie Nr 17/2011 w sprawie sprawozdania rocznego z wykonania planów finansowych
instytucji kultury za 2010 rok. W dniach 10-12 maja 2011 r. Zarządzeniem Nr 20/2011 przedłożono Radzie Miejskiej sprawozdanie finansowe Gminy Tykocin za 2010 rok. W/w sprawozdania zostały omówione na posiedzeniach komisji Rady Miejskiej w dniach 10- 12 maja 2011 r.
Poinformowała, że budżet Gminy Tykocin na 2010 rok został uchwalony na Sesji w dniu 29 grudnia 2009 r. Uchwałą Nr XXXVII/175/09. Ustalał dochody w kwocie 19.613.138 zł i wydatki w kwocie 20.502.178 zł. Deficyt budżetowy w kwocie 889.040 zł planowano sfinansować przychodami pochodzącymi z kredytu.
                Budżet gminy był zmieniany jedenaście razy na Sesji Rady Miejskiej oraz dwadzieścia razy dokonano zmian Zarządzeniem Burmistrza.
Po zmianach plan dochodów wynosił 18.049.141 zł i był niższy o 8 % od planu pierwotnego, a plan wydatków – 17.933.106 zł, niższy o 12,5 % od planu na początku roku. Na koniec roku została zaplanowana nadwyżka w kwocie 116.035 zł, która została przeznaczona na spłatę kredytów.
          Planowane dochody 18.049.141,00 zł wykonano w wysokości 18.063.533,10 zł, tj. 100,08% planu. Plan dochodów majątkowych wynosił 2.627.702,00 zł i został zrealizowany w wysokości 2.635.732,92 zł (100,31 %).
                Struktura wykonanych dochodów gminy przedstawia się następująco:
- subwencje ogólne – 8.578.269 zł, co stanowi 47,49 % wykonanych dochodów gminy,
- dotacje z budżetu państwa na zadania zlecone – 2.586.016,46 zł (14,32 % kwoty dochodów),
- pozostałe dotacje z budżetu państwa – 835.736,13 zł (4,63 %),
- dotacje otrzymane w ramach porozumienia ze Starostwem Powiatowym – 35.724,29 zł,
- dotacje celowe w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich – 2.272.705,70 zł (12,58 % kwoty dochodów) stanowiące refundację wydatków poniesionych w 2009 roku oraz płatności na wydatki poniesione w 2010 roku,
- udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa – 789.224,91 zł (4,37 %),
- dochody własne gminy – 2.965.856,61 zł (16,42 % wykonanych dochodów), z tytułu podatków i opłat lokalnych oraz ze sprzedaży i wynajmu składników majątku gminy.
                Na koniec roku należności budżetowe (zaległości) ogółem wynosiły 440.471,96 zł, nadpłaty należności budżetowych wynosiły 25.833,73 zł. Największa część zaległości dotyczy podatków i opłat lokalnych – 334.936,06 zł. Pracownicy urzędu na bieżąco podejmują działania w celu wyegzekwowania zaległości – wysyłają upomnienia i tytuły egzekucyjne.
                Plan wydatków – 17.933.106,00 zł wykonano w wysokości 17.377.183,93 zł, co stanowi 96,90 %.
Na planowane wydatki ogółem składają się wydatki majątkowe – 3.693.581,00 zł, wykonane w wysokości 3.488.565,72 zł (94,45 %) i wydatki bieżące – 14.239.525,00 zł, wykonane w wysokości 13.888.618,21 zł (97,54 % planu).
Na koniec roku zadłużenie Gminy z tytułu kredytów i pożyczek wynosiło 2.152.666 zł. Relacja zadłużenia do wykonanych dochodów wynosi 11,92 %.
 
 
Do punktu 5 b porządku obrad
 
                Pracownik Urzędu Miejskiego Pani Agnieszka Kopczewska odczytała Uchwałę Nr II-0321-68/11 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 20.04.2011 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta i Gminy Tykocin sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2010 rok. Uchwała stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Do punktu 5 c porządku obrad
 
            Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Mieczysław Pańkowski odczytał Opinię Nr III/3/2011 Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 12 maja 2011 r. o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2010 rok w zakresie infrastruktury i finansów. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Do punktu 5 d porządku obrad
 
                Przewodniczący Komisji Oświaty, Promocji Sportu i Turystyki Stanisław Lenczewski odczytał Opinię Nr III/4/2011 Komisji Oświaty, Promocji Sportu i Turystyki Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 10 maja 2011 roku o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2010 rok w zakresie oświaty, promocji, sportu i turystyki. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Do punktu 5 e, f porządku obrad
 
            Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Roman Klimaszewski odczytał Opinię Nr III/3/2011 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 11 maja 2011 r. o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2010 rok oraz Uchwałę Nr III/1/2011 w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Tykocina za rok 2010. Opinia i uchwała stanowią załączniki do oryginału protokołu.
 
Do punktu 5 g porządku obrad
 
                Pracownik Urzędu Miejskiego Pani Agnieszka Kopczewska odczytała Uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Tykocinie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Tykocina. Uchwała stanowi załącznik do oryginału protokołu.  
 
 Do punktu 5 h porządku obrad
 
                Radni nie wnieśli pytań na temat sprawozdania z wykonania budżetu gminy Tykocin za 2010 rok.
Do punktu 6 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz przedstawił projekt Uchwały Nr VIII/84/2011 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Tykocin za 2010 rok.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem Uchwały Nr VIII/84/2011 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Tykocin za 2010 rok głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Do punktu 7 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz przedstawił projekt Uchwały Nr VIII/85/2011 w sprawie udzielenia absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2010 rok.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem Uchwały Nr VIII/85/2011 w sprawie udzielenia absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2010 rokgłosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz pogratulował Burmistrzowi otrzymania absolutorium i podziękował za wysiłek włożony w pracę na rzecz Gminy Tykocin.
 
O godz. 10.50 posiedzenie sesji opuścili Radna Ewa Rudawska-Kalisty i Radny Adam Rudawski. Obecnych 13 radnych.
 
Do punktu 8 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz przedstawił projekt Uchwały Nr VIII/86/2011 w sprawie sposobu zabezpieczenia kredytów bankowych planowanych do zaciągnięcia w 2011 roku.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem Uchwały Nr VIII/86/2011 w sprawie sposobu zabezpieczenia kredytów bankowych planowanych do zaciągnięcia w 2011 roku głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Do punktu 9 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz przedstawił projekt Uchwały Nr VIII/87/2011 w sprawie pozbawienia kategorii drogi gminnej części drogi o nr 105488B poprzez wyłączenie z użytkowania jako drogi publicznej na terenie wsi Jeżewo Stare, gm. Tykocin. Następnie zwrócił się z prośbą do Architekt Pani Aliny Matysiuk Stankiewicz o omówienie projektu uchwały.
 
Architekt Pani Alina Matysiuk Stankiewicz powiedziała, że do podjęcia  w/w uchwały niezbędna jest Uchwała Zarządu Powiatu Białostockiego w sprawie opinii o pozbawieniu kategorii drogi gminnej części drogi o nr 105488B poprzez wyłączenie z użytkowania jako drogi publicznej na terenie wsi Jeżewo Stare, Gm. Tykocin. Taka uchwała wpłynęła do Urzędu Miejskiego w dniu 30 maja 2011 r.
 
Radna Elżbieta Szafrankowska - Kurzyna zapytała czy wyłączona część drogi będzie stanowiła działkę na sprzedaż ?
 
Architekt Pani Alina Matysiuk Stankiewicz odpowiedziała, że będzie to działka przeznaczona na sprzedaż.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem Uchwały Nr VIII/87/2011 w sprawie pozbawienia kategorii drogi gminnej części drogi o nr 105488B poprzez wyłączenie z użytkowania jako drogi publicznej na terenie wsi Jeżewo Stare, gm. Tykocingłosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Do punktu 10 porządku obrad
               
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz przedstawił projekt Uchwały Nr VIII/88/2011 w sprawie zmian w budżecie gminy Tykocin na 2011 rok. Następnie zwrócił się z prośbą do Skarbnik Pani Doroty Sadowskiej o omówienie projektu uchwały.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, że zwiększa się plan dochodów budżetowych o kwotę 7.890 zł i zmniejsza się o kwotę 7.000 zł.
Zwiększa się plan dochodów z tytułu:
- wpłat na rzecz urzędu z tytułu grzywny i odsetek – 190 zł,
- zwiększonych wpływów z podatków i odsetek od nieterminowo płaconych podatków – 7.000 zł,
- wpłat z tytułu umieszczenia reklam na autokarach szkolnych – 700 zł,
- zmniejsza się planowane dochody z tytułu poboru podatków – 7.000 zł.
Zwiększa się plan wydatków o kwotę 22.360 zł i przeznacza na:
- zakup usług remontowych dotyczących mieszkań komunalnych – 4.000 zł,
- dotację dla Miasta Białystok na pokrycie kosztów uczęszczania dziecka z naszej gminy do przedszkola samorządowego w Białymstoku – 1.816 zł,
- zakup materiałów i usług związanych z przeciwdziałaniem alkoholizmowi – 8.264 zł, środki te zostały niewykorzystane w 2010 roku,
- wydatki rzeczowe związane z funkcjonowaniem Lokalnego Zespołu Interdyscyplinarnego (przeciwdziałanie przemocy w rodzinie) – 580 zł,
- wydatki związane z umieszczeniem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w pasie drogi wojewódzkiej – 700 zł,
- na wydatki inwestycyjne dot. Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie Tykocina (dokumentacja) – 5.000 zł, na opłatę za zajęcie pasa drogowego,
- na zwiększone koszty inwestycji pn. System automatycznego nawadniania stadionu piłkarskiego w Tykocinie – 2.000 zł.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem Uchwały Nr VIII/88/2011 w sprawie zmian w budżecie gminy Tykocin na 2011 rok głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
 
Do punktu 11 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz przedstawił projekt Uchwały Nr VIII/89/2011 w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży lokalu mieszkalnego i od pierwszej opłaty za oddanie w użytkowanie wieczyste ułamkowej części gruntu związanego z nabywaną własnością lokalu mieszkalnego przez dotychczasowego najemcę. Następnie zwrócił się z prośbą do Architekt Pani Aliny Matysiuk Stankiewicz o omówienie projektu uchwały.
 
Architekt Pani Alina Matysiuk Stankiewicz powiedziała, że zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami ustaloną cenę nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków obniża się o 50 %. Właściwy organ może, za zgodą rady podwyższyć lub obniżyć tę bonifikatę. Propozycja bonifikaty dla Pani Eugenii Wierzbickiej wynosi 80 %.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz powiedział, że dotychczas podtrzymywał zdanie, iż bonifikata nie powinna być wyższa niż 50 % ceny lokalu. Zmiana nastąpiła po zapoznaniu się ze stanowiskiem konserwatora, który uważa, że gmina jako zarządca kamienicy powinna uporządkować nieprawidłowości powstałe w wyniku remontów wykonanych przez mieszkańców, bez wcześniejszych uzgodnień z konserwatorem. 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem Uchwały Nr VIII/89/2011 w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży lokalu mieszkalnego i od pierwszej opłaty za oddanie w użytkowanie wieczyste ułamkowej części gruntu związanego z nabywaną własnością lokalu mieszkalnego przez dotychczasowego najemcę głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
Do punktu 12 porządku obrad
 
                Radni nie złożyli interpelacji i zapytań.
 
Do punktu 13 porządku obrad
 
 
                Radny Józef Kowalewski zwrócił się z prośba o poprawę drogi w okolicach wsi Saniki oraz podziękował za dotychczasowe naprawy dróg żwirowych.
 
                Radny Tadeusz Taborowski zwrócił się z prośbą o ustawienie przystanku autobusowego na kolonii Hermany.
 
                Mieszkanka kol. Hermany Pani Dorota Mogielnicka powiedziała, że w miejscu gdzie dzieci oczekują na autokar szkolny niezbędny jest przystanek oraz ustawienie znaków m. in. ograniczenia prędkości. Niedawno w tym miejscu doszło do poważnego wypadku, w którym ucierpiało dziecko.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz powiedział, że droga przez kol. Hermany jest drogą powiatową i do ustawienia przystanku niezbędna jest budowa zatoczki i projekt. Dobrym rozwiązaniem byłoby ustawienie przystanku na prywatnym gruncie. W tym roku ustawiono 5 przystanków szkolnych, co roku można tę liczbę zwiększać.
 
                Radny Radosław Kopczewski zapytał na jakim etapie są przygotowania do założenia internetu szerokopasmowego.
 
                Z-ca Burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz odpowiedziała, że w najbliższych dniach zostanie podpisana umowa, wówczas firma będzie mogła przystąpić do realizacji projektu na terenie Gminy Tykocin.
 
                Dyrektor Centrum Kultury Sportu i Turystyki Pan Tadeusz Wądołowski zaprosił wszystkich do udziału w Dniach Tykocina 25-26 czerwca 2011 r.
 
                Radny Grzegorz Perkowski zapytał o termin zawodów strażackich?
 
Burmistrz pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że zawody strażackie odbędą się 3 lipca 2011 r. przy Zespole Szkół w Radulach.
 
Do punktu 14 porządku obrad
 
                        W związku z wyczerpaniem porządku dziennego obrad, Przewodniczący zamknął obrady o godz. 12.35, dziękując wszystkim za przybycie.
 
                        Na tym protokół zakończono.
 
 
Protokołowała:                                                                                        Przewodniczący Rady Miejskiej
                                                              
Agnieszka Kopczewska                                                                                    Jerzy Augustynowicz                     
 
 
 
 
   

Metryka strony

Udostępniający: Rada Miejska

Wytwarzający/odpowiadający: Agnieszka Kopczewska

Wprowadzający: Agnieszka Kopczewska

Data wprowadzenia: 2011-08-24

Data modyfikacji: 2012-02-03

Opublikował: Agnieszka Kopczewska

Data publikacji: 2011-08-24