zarządzenie 83

ZARZĄDZENIE NR 83/2011
BURMISTRZA TYKOCINA
 
z dnia 22 grudnia 2011 roku.

w sprawie gospodarki pojazdami samochodowymi i sprzętem silnikowym znajdującym się na wyposażeniu jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie
Gminy Tykocin.
 
               Na podstawie art. 30 ust.2 pkt. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) oraz Zarządzenia Nr 8 z dnia 10 kwietnia 2008 r Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych PSP, zarządzam co następuje:

§1. Przepisy zarządzenia dotyczą:
1) pojazdów pożarniczych, zwanych dalej pojazdami,

2) motopomp, agregatów prądotwórczych, pił do drewna, pił do betonu i stali oraz innego sprzętu zasilanego paliwami silnikowymi, zwanych dalej sprzętem silnikowym.

 § 2.1. Pojazdy oraz sprzęt silnikowy, o których mowa w § 1, mogą być wykorzystywane wyłącznie do działań ratowniczych oraz podczas zawodów, pokazów i ćwiczeń pożarniczych.
 
2. Pojazdy mogą również być użyte do przewozu członków OSP na uroczystości państwowe, samorządowe, strażackie i inne oraz innych wyjazdów związanych z zapewnieniem funkcjonowania OSP na rzecz ochrony przeciwpożarowej.
 
3. Za zgodą Burmistrza Tykocina pojazdy OSP mogą być nieodpłatnie użyte do:
1) udzielania pomocy strażakom w przypadkach losowych,
2) udzielania pomocy instytucjom i organizacjom społecznym,
3) przewozu sprzętu i strażaków na zawody i ćwiczenia.

 § 3. Pojazdy eksploatowane w OSP muszą spełniać wymagania przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) oraz warunki dodatkowe dla pojazdu samochodowego uprzywilejowanego określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.).

 § 4. 1. Pracownik Gminy zajmujący się sprawami OSP Urzędzie Miejskim decyduje o sposobie korzystania z pojazdów i sprzętu silnikowego w granicach określonych w zarządzeniu.

2. Kierowcy jednostek zapewniają sprawność i niezawodność pojazdów i sprzętu silnikowego uwzględniając zalecenia producentów poprzez:
a) wykonywanie czynności obsługi codziennej w zakresie przygotowania pojazdu do jazdy,
b) przeprowadzanie badań technicznych i napraw bieżących,
c) przeprowadzenie obsług technicznych,
d) właściwe warunki garażowania pojazdów i przechowywania sprzętu silnikowego.
3. Kierowca pojazdu ponosi odpowiedzialność za powierzony mu pojazd, dba o czystość i porządek w samochodzie. Wszelkie potrzeby w zakresie zmiany części, naprawy,kierowca zobowiązany jest zgłosić pracownikowi zajmującemu się sprawami OSP w Urzędzie Miejskim.
4. Okresowe karty drogowe pojazdów pożarniczych oraz okresowe karty sprzętu silnikowego kierowca otrzymuje od pracownika zajmującego się sprawami OSP w Urzędzie Miejskim, po rozliczeniu za poprzedni okres użytkowania. Kierowca odpowiada za prawidłowe wpisy w karcie.
 
5. Dla zapewnienia stałej gotowości operacyjnej pojazdów i sprzętu silnikowego:
1. Po każdym powrocie z trasy tego samego dnia lub dnia następnego należy uzupełnić stan paliwa w zbiorniku w przypadku jego zużycia w ilości maksymalnie 2/3 pojemności zbiornika.
2. Zasadę utrzymania pełnych zbiorników należy stosować również do pozostałego sprzętu silnikowego.
3. Dopuszcza się posiadanie na stanie jednostek OSP zapas paliw płynnych w karnistrach o pojemności do 20 l.

§ 5. 1. Dla pojazdów i urządzeń pozostających w gotowości bojowej i wymagających kontroli sprawności technicznej, wprowadza się rozruchy kontrolne oraz jazdy próbne.
 
2. Ilość rozruchów kontrolnych wynosi:
- dwa rozruchy w tygodniu, jeżeli w tym okresie silnik nie był uruchamiany w innym celu.
 
3. Rozruch kontrolny pojazdu i urządzeń silnikowych powinien trwać do osiągnięcia właściwej temperatury pracy silnika.
4. Jazda kontrolna odbywa się 1 raz kwartalnie, jeżeli w ciągu kwartału nie było wyjazdów
w innym celu. Jazda kontrolna nie powinna przekraczać 20 km.
 
5. Każdorazowe uruchomienie pojazdu lub urządzenia silnikowego w celu wykonania obsługi, konserwacji, regulacji lub kontroli należy wpisać do odpowiedniej karty pracy, określając cel uruchomienia.
 
 § 6. 1. Normy eksploatacyjne zużycia paliwa wynoszą:
-          dla pojazdów samochodowych wg Załącznika Nr 1
-          dla urządzeń zainstalowanych w pojazdach i urządzeń stanowiących samodzielną
       jednostkę silnikową wg Załącznika Nr 2.

2. Normy zużycia olejów silnikowych i przekładniowych ustala się wg norm wynikających z instrukcji obsługi pojazdów i urządzeń silnikowych.
 
§ 7.1. Pracę pojazdu odnotowuje się w okresowej karcie pracy pojazdu, która stanowi załącznik Nr 3 do Zarządzenia lub okresowej karcie sprzętu silnikowego, która stanowi załącznik Nr 4 do Zarządzenia.
        


2. Okresową kartę pracy pojazdu wystawia pracownik Urzędu Miejskiego  na każdy okres rozliczeniowy, określony w §9 ust. 3.

3. Okresową kartę pracy pojazdu należy prowadzić w sposób umożliwiający jednoznaczne ustalenie trasy i celu przejazdu, czasu i miejsca postoju, czasu pracy na postoju i czasu pracy urządzeń napędzanych silnikiem głównym lub zasilanych ze zbiornika paliwa pojazdu.

4. Kierujący pojazdem – czytelnie i zgodnie ze stanem faktycznym odnotowuje w okresowej karcie pracy pojazdu trasę przejazdu , wskazania drogomierza, godzinę rozpoczęcia i zakończenia pracy pojazdu, czas pracy urządzeń napędzanych silnikiem głównym lub zasilanych ze zbiornika paliwa pojazdu i czas pracy silnika na postoju.
     
§ 8.1. Pracę sprzętu silnikowego odnotowuje się w karcie pracy sprzętu.

 2. Okresową kartę pracy sprzętu silnikowego wystawia pracownik Urzędu Miejskiego na każdy okres rozliczeniowy określony w § 9 ust. 3.
          
3. Okresową kartę pracy sprzętu silnikowego należy prowadzić w sposób umożliwiający jednoznaczne określenie celu użycia i czasu pracy.

§ 9. 1. Rozliczenia okresowego ilości zużytego paliwa przez pojazdy oraz sprzęt silnikowy dokonuje się z dokładnością do 0,10 litra .
 
2. Karty pracy pobiera i zdaje do Urzędu Miejskiego kierowca właściwej jednostki OSP
 
3. Okres rozliczeniowy kart pracy dla pojazdów i urządzeń silnikowych wynosi 3 miesiące. Prawidłowość wypełnienia kart oraz obliczeń podlega sprawdzeniu przez pracownika Urzędu Miejskiego.
 
3. 1. Każdorazowe zużycie w okresie rozliczeniowym większej ilości paliwa od ilości wynikającej z określonych norm wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego przez pracownika Urzędu Miejskiego odpowiedzialnego za ochronę przeciwpożarową.
 
2. Wynik postępowania wymaga zatwierdzenia przez Burmistrza Tykocina.
 
§ 10. 1. Wykonanie zarządzenia powierzam pracownikowi Urzędu Miejskiego odpowiedzialnemu za ochronę przeciwpożarową.
 
2. Zobowiązuje pracownika Urzędu Miejskiego w Tykocinie odpowiedzialnego za ochronę przeciwpożarową do zapoznania kierowców i naczelników jednostek OSP z treścią niniejszego zarządzenia.

§ 11. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia  2012 r.

Metryka strony

Udostępniający: Burmistrz Tykocina

Wytwarzający/odpowiadający: Agnieszka Kopczewska

Wprowadzający: Agnieszka Kopczewska

Data wprowadzenia: 2012-01-11

Data modyfikacji: 2012-01-11

Opublikował: Agnieszka Kopczewska

Data publikacji: 2012-01-11