zarzadzenie 39_13

ZARZĄDZENIE NR  39  / 2013

BURMISTRZA TYKOCINA

z dnia 3 lipca 2013 roku

    w sprawie planu kont dla projektu pn. „Promocja Miasta i Gminy Tykocin – wydanie folderu turystycznego” realizowanego na podstawie Umowy Nr 00274-6930-UM1040623/12 w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju i rozwój wsi” objętego PROW na lata 2007 – 2013.

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 roku Dz.U. Nr 76 poz. 694 z późn.zm.), rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, samorządowych jednostek budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 128, poz. 861) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 poz. Nr 121), zarządzam co następuje:

§ 1. Ewidencja księgowa prowadzona jest przy użyciu programu komputerowego – Księgowość budżetowa - program aktualizowany, firmy U.I.INFO-SYSTEM S.C. w rejestrze pn. Budżet Główny. Operacje księgowe są zapisywane równolegle w budżecie gminy i jednostce budżetowej.

§ 2. Przy ewidencji księgowej stosuje się zasady określone w Zarządzeniach Burmistrza Tykocina Nr 90/2010 z dnia 31 grudnia 2010 roku w sprawie zakładowego planu kont dla Urzędu Miejskiego w Tykocinie oraz Nr 47/2012 z dnia 7 sierpnia 2012 roku w sprawie zmiany zakładowego planu kont dla Urzędu Miejskiego w Tykocinie.

 

§ 3. Operacje księgowe są zapisywane na następujących kontach:

I.                    Konta budżetu gminy

1.      Konta bilansowe

133 – 10  Rachunek budżetu

224 - 10  Rozrachunki budżetu

241 – 10  Pozostałe rozrachunki

901 - 10  Dochody budżetu

902 - 10  Wydatki budżetu

960 - 10  Skumulowane wyniki budżetu

961 - 10  Wynik wykonania budżetu

 

II. Konta jednostki budżetowej

Zespół 1 - Środki pieniężne i rachunki bankowe

130 – 10 -1         Rachunek bieżący jednostki – dochody

130 – 10 -2         Rachunek bieżący jednostki – wydatki

Zespół 2 - Rozrachunki i rozliczenia

201 - 10   Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami

240 - 10   Pozostałe rozrachunki

Zespół 4 - Koszty według rodzajów i ich rozliczenie

402 - 10   Usługi obce

Zespół 7 - Przychody, dochody i koszty

720 – 10             Przychody z tytułu dochodów budżetowych

750 – 10             Przychody finansowe

Zespół 8 - Fundusze, rezerwy i wynik finansowy

800 - 10   Fundusz jednostki

860 - 10   Wynik finansowy

 

III. Konta pozabilansowe

Organ

991 – 10                 Planowane dochody budżetu

992 – 10                 Planowane wydatki budżetu

Jednostka

975 – 10  Wydatki strukturalne

980 – 10  Plan finansowy wydatków budżetowych

998 – 10  Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego

 

§ 4. Operacje księgowe są ewidencjonowane zgodnie z zasadami zawartymi w Załączniku Nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 roku oraz zgodnie z Zarządzeniami Burmistrza Tykocina Nr 90/2010 z dnia 31 grudnia 2010 roku oraz Nr 47/2012 z dnia 7 sierpnia 2012 roku, a w szczególności:

 

Konta budżetu gminy

 

1)     Konto 133 – 10          Rachunek budżetu

Konto 133-10 służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na bankowym rachunku budżetu, służącym do obsługi finansowej projektu. Zapisy na koncie 133-10 dokonywane są wyłącznie na podstawie dowodów bankowych i muszą być zgodne z zapisami w księgowości banku. Na stronie Wn konta 133-10 ujmuje się wpływy środków pieniężnych na rachunek budżetu.

2)     Konto 224 – 10  Rozrachunki budżetu

Konto 224-10 służy do ewidencji rozrachunków z innymi budżetami, a w szczególności rozrachunków z tytułu dotacji i środków przekazanych na realizację projektu.

Konto 224-10 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn konta 224-10 oznacza stan należności, a saldo Ma konta 224-10 - stan zobowiązań budżetu z tytułu pozostałych rozrachunków.

3) Konto 241 – 10 Pozostałe rozrachunki

Konto 241-10 służy do ewidencji innych rozrachunków związanych z realizacją budżetu.

Konto służy do zaewidencjonowania między innymi operacji związanych z przekazaniem środków z rachunku podstawowego budżetu gminy na wyodrębniony rachunek.

4) Konto 901 - 10  Dochody budżetu

Konto 901-10 służy do ewidencji dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Na stronie Wn konta 901-10 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku, sumy dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego na konto 961-10.

Na stronie Ma konta 901 ujmuje się między innymi dochody budżetu:

- pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, w korespondencji z kontem 133-10;

Analityka do konta 901-10 jest prowadzona z oznaczeniem klasyfikacji budżetowej i umożliwia ustalenie stanu poszczególnych dochodów budżetu według planu finansowego. Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 901-10 przenosi się na konto 961-10.

5)     Konto 902 - 10 Wydatki budżetu

Konto 902-10 służy do ewidencji wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Na stronie Wn konta 902-10 ujmuje się w szczególności wydatki związane z realizacją projektu w korespondencji z kontem 133-10.

Na stronie Ma konta 902-10 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku, sumy wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego na konto 961-10.

Analityka do konta 902-10 jest prowadzona z oznaczeniem klasyfikacji budżetowej i umożliwia ustalenie stanu wydatków budżetu według planu finansowego.

6) Konto 960 - 10  Skumulowane wyniki budżetu

Konto 960-10 służy do ewidencji stanu skumulowanych wyników budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Konto 960-10 w ciągu roku jest przeznaczone do ewidencji operacji dotyczących zmniejszenia lub zwiększenia skumulowanych wyników budżetu związanego z realizacją projektu.

W szczególności na stronie Wn lub Ma konta 960-10 ujmuje się, pod datą zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu, odpowiednio przeniesienie sald kont 961-10 i 962-10. Konto 960-10 może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma.

Saldo Wn konta 960-10 oznacza stan skumulowanego deficytu budżetu, a saldo Ma konta 960-10 - stan skumulowanej nadwyżki budżetu.

7)     Konto 961 – 10  Niedobór lub nadwyżka budżetu

Konto 961-10 służy do ewidencji wyniku wykonania budżetu, czyli deficytu lub nadwyżki.

Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Wn konta 961-10 ujmuje się przeniesienie poniesionych w ciągu roku wydatków budżetu, odpowiednio w korespondencji z kontem 902-10.

Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Ma konta 961-10 ujmuje się przeniesienie zrealizowanych w ciągu roku dochodów budżetu, odpowiednio w korespondencji z kontem 901-10.

Na koniec roku konto 961-10 może wykazywać saldo Wn lub Ma. Saldo Wn oznacza stan deficytu budżetu, a saldo Ma stan nadwyżki.

W roku następnym, pod datą zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu, saldo konta 961-10 przenosi się na konto 960-10.

 

Konta jednostki budżetowej

1) Konto 130 – 10 - 1 Rachunek bieżący jednostki – dochody

Konto 130-10 - 1 służy do ewidencji stanu środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym jednostki budżetowej z tytułu dochodów (wpływów) budżetowych objętych planem finansowym.

Zapisy na koncie 130-10 - 1 są dokonywane na podstawie wyciągów bankowych, w związku z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów między jednostką a bankiem.

2) Konto 130 – 10 - 2 Rachunek bieżący jednostki – wydatki

Konto 130-10 - 2 służy do ewidencji stanu środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym jednostki budżetowej z tytułu wydatków budżetowych objętych planem finansowym.

Zapisy na koncie 130-10 - 2 są dokonywane na podstawie wyciągów bankowych, w związku z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów między jednostką a bankiem.

3)     Konto 201 – 10 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami"

Konto 201-10 służy do ewidencji rozrachunków i roszczeń krajowych i zagranicznych z tytułu dostaw, robót i usług. Ewidencja do konta 201-10 jest powiązana z wykazem kontrahentów i zapewnia możliwość ustalenia należności i zobowiązań krajowych i zagranicznych według poszczególnych kontrahentów.

Konto 201-10 może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań.

4)     Konto 240 – 10  "Pozostałe rozrachunki"

Konto 240-10 służy do ewidencji krajowych i zagranicznych należności i roszczeń oraz zobowiązań nieobjętych ewidencją na innych kontach.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 240-10 powinna zapewnić ustalenie rozrachunków, roszczeń i rozliczeń z poszczególnych tytułów.

Konto 240-10 może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań.

5) Konto 720 - 10 "Przychody z tytułu dochodów budżetowych"

Konto 720-10 służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych.

Na stronie Wn konta 720-10 ujmuje się odpisy z tytułu dochodów budżetowych, a na stronie Ma konta 720-10 ujmuje się przychody z tytułu dochodów budżetowych.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 720-10 prowadzona jest według klasyfikacji budżetowej zgodnie z planem finansowym Urzędu. W końcu roku obrotowego saldo konta 720-10 przenosi się na konto 860-10.

6) Konto 750 - 10 "Przychody finansowe"

Konto 750-10 służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych oraz operacji finansowych i kosztu operacji finansowych, a w szczególności z tytułu dotacji rozwojowej.

Ewidencja szczegółowa do konta 750-10 zapewnia wyodrębnienie przychodów z tytułu dochodów budżetowych według pozycji planu finansowego.

7) Konto 800 - 10 "Fundusz jednostki"

Konto 800-10 służy do ewidencji równowartości majątku trwałego i obrotowego związanego z realizacją projektu.

Na stronie Wn konta 800-10 ujmuje się zmniejszenia funduszu, a na stronie Ma - jego zwiększenia.

8) Konto 860 - 10 "Wynik finansowy"

Konto 860-10 służy do ustalania wyniku finansowego jednostki.

Saldo konta 860-10 wyraża na koniec roku obrotowego wynik finansowy jednostki, saldo Wn - stratę netto, saldo Ma - zysk netto. Saldo jest przenoszone w roku następnym, pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego, na konto 800-10.

 

Konta pozabilansowe

 

Organ

1) Konto 991 -10 "Planowane dochody budżetu"

Konto 991-10 służy do ewidencji planu dochodów budżetowych oraz jego zmian.

Na stronie Wn konta 991-10 ujmuje się zmiany budżetu zmniejszające plan dochodów budżetu. Na stronie Ma konta 991-10 ujmuje się planowane dochody budżetu oraz zmiany budżetu zwiększające planowane dochody.

Saldo Ma konta 991-10 określa w ciągu roku wysokość planowanych dochodów budżetu.

Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego sumę równą saldu konta ujmuje się na stronie Wn konta 991-10.

2) Konto 992 - 70 "Planowane wydatki budżetu"

Konto 992-10 służy do ewidencji planu wydatków budżetowych oraz jego zmian.

Na stronie Wn konta 992-10 ujmuje się planowane wydatki budżetu oraz zmiany budżetu zwiększające planowane wydatki.

Na stronie Ma konta 992-10 ujmuje się zmiany budżetu zmniejszające plan wydatków budżetowych lub wydatki zablokowane.

Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego sumę równą saldu konta ujmuje się na stronie Ma konta 992-10.

 

Jednostka

 

1)Konto 910-10 „Wkład własny niepieniężny”

Konto 910-10 służy do ewidencji wartości wkładu własnego w realizację projektu. Ewidencja prowadzona jest na podstawie Karty wkładu niepieniężnego.

2) Konto 975 - 10 "Wydatki strukturalne"

Konto 975-10 służy do ewidencji wartości zrealizowanych wydatków strukturalnych związanych z realizacją projektu. Ewidencja prowadzona jest według klasyfikacji wydatków strukturalnych w celu wykazania tych wydatków w odpowiednim sprawozdaniu.

3) Konto 980 – 10 "Plan finansowy wydatków budżetowych"

Konto 980-10 służy do ewidencji planu finansowego wydatków w części dotyczącej realizacji projektu.

Na stronie Wn konta 980-10 ujmuje się plan finansowy wydatków budżetowych oraz jego zmiany.

Na stronie Ma konta 980-10 ujmuje się równowartość zrealizowanych wydatków budżetu;

Ewidencja szczegółowa do konta 980-10 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego wydatków budżetowych.

Konto 980-10 nie wykazuje na koniec roku salda.

4) Konto 998 – 10 "Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego"

Konto 998-10 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych ujętych w planie finansowym jednostki budżetowej danego roku budżetowego. Na stronie Wn konta 998-10 ujmuje się równowartość sfinansowanych wydatków budżetowych wdanym roku budżetowym.

Na stronie Ma konta 998-10 ujmuje się zaangażowanie wydatków, czyli wartość umów, decyzji i innych postanowień, których wykonanie spowoduje konieczność dokonania wydatków budżetowych w roku bieżącym.

Dane do ewidencji na koncie 998-10 są wprowadzane na koniec każdego kwartału.

Ewidencja szczegółowa do konta 998-10 jest prowadzona według podziałek klasyfikacji planu finansowego.

Na koniec roku konto 998-10 nie wykazuje salda.

 

§ 5. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązująca od 1 czerwca 2013 roku.

Metryka strony

Udostępniający: Burmistrz Tykocina

Wytwarzający/odpowiadający: Agnieszka Kopczewska

Wprowadzający: Agnieszka Kopczewska

Data wprowadzenia: 2013-09-09

Data modyfikacji: 2014-01-20

Opublikował: Agnieszka Kopczewska

Data publikacji: 2013-09-09