Protokół Nr V

 Protokół Nr V/06

z V sesji Rady Miejskiej w Tykocinie

z dnia 30 stycznia 2007 r.

 

 

 

 

                V sesja Rady Miejskiej w Tykocinie odbyła się w Centrum Kultury, Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej w Tykocinie pod przewodnictwem Przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie Pana Bogusława Kwiatkowskiego.

 

                W obradach udział wzięli radni, sołtysi, pracownicy obligowani z urzędu, zaproszeni goście  oraz mieszkańcy miasta i gminy Tykocin, według list załączonych do protokołu.

 

 

 

 

Do punktu 1 porządku obrad:

 

 

                Pan Bogusław Kwiatkowski, Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie przywitał przybyłych na sesję radnych, sołtysów, pracowników urzędu, zaproszonych gości oraz mieszkańców miasta i gminy Tykocin. Stwierdził, że ilość obecnych radnych na sesji, zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Obrady rozpoczęto o godz. 1006. Stan radnych 15, obecnych 15.

 

                 

 

 

Do punktu 2 porządku obrad

  

Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym proponowany porządek obrad. Następnie poinformował, że projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste z zasobu gminnego nieruchomości zabudowanej położonej w Tykocinie, po konsultacjach z notariuszem został uściślony pod względem prawnym. Następnie, zarządził glosowanie nad przedłożonym projektem uchwały po poprawkach.

 

 

W zarządzonym glosowaniu jawnym za wprowadzeniem do porządku obrad projektu uchwały po poprawkach  glosowało 15 radnych. Zmieniony projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste z zasobu gminnego nieruchomości zabudowanej położonej w Tykocinie został przyjęty jednogłośnie.

 

 

                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 15 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie i przedstawiał się następująco:

Otwarcie  sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.

Przyjęcie porządku obrad.

Złożenie podziękowania sołtysom

Przyjęcie protokołu z III sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.

Sprawozdanie z działalności Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Gminy Tykocin Rady Miejskiej w Tykocinie za 2006 rok.

Podjęcie uchwał w sprawach:

zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2007 rok;

zatwierdzenia planu pracy Komisji Oświaty Kultury i Sportu na 2007 rok

zatwierdzenia planu pracy Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Gminy Tykocin na 2007 rok;

zamiaru likwidacji Szkoły Filialnej w Łaziukach wchodzącej w skład Zespołu Szkól i Przedszkola w Tykocinie;

upoważnienia Przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie do dokonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Burmistrza Tykocina;

określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy Tykocin

wyrażenia zgody na zbycie z zasobu gminnego nieruchomości położonej w Tykocinie;

wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste z zasobu gminnego nieruchomości zabudowanej położonej w Tykocinie.

7. Interpelacje i zapytania radnych;

8. Odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na IV sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.

9. Wolne wnioski i informacje.

10.  Zakończenie sesji.

 

 

 

 

Do punktu 3 porządku obrad

 

Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski ogłosił minutę ciszy na uczczenie pamięci zmarłego  w mijającej  kadencji sołtysa wsi Stelmachowo śp. Jana Pieroga.

      Wszyscy zgromadzeni na sali obrad powstali i uczcili minutą ciszy pamięć śp. Jana Pieroga sołtysa wsi Stelmachowo.

 

Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski złożył podziękowania sołtysom, którzy piastowali funkcję sołtysa w IV kadencji samorządowej.

 

Następne podziękowania sołtysom i radom sołeckim złożył Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz. Podziękował za duży wkład w rozwój gminy Tykocin, za duchowe i rzeczowe wsparcie Burmistrza i Rady Miejskiej, za pomoc w podejmowaniu trudnych decyzji dotyczących infrastruktury i rozwoju gminy Tykocin. Przy takim wsparciu sołtysów i radnych udało się zrealizować sporo inwestycji w oświacie, gdyż dzięki ogólnej akceptacji społecznej, środki kierowane na ten dział były największe.  Podsumowując ubiegłą kadencję, sołtysi i radni mogą czuć się osobami, które w jakiś sposób uratowały budynki szkolne przed dewastacją. Ma nadzieję, że decyzje podejmowane w obecnej kadencji  będą oparte o opinie sołtysów i rad sołeckich. Będą uczciwe pod względem społecznym i będą dotyczyć najbardziej pilnych inwestycji. W dowód uznania rozdał sołtysom dyplomy za pełną zaangażowania pracę w rozwój sołectwa i gminy Tykocin w kadencji 2002 – 2006.

 

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski udzielił głosu Pani Małgorzacie Bobek pracownicy Wojewódzkiego Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego.

 

Pani Małgorzata Bobek pracownica Wojewódzkiego Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego poformowała o szkoleniach na temat uprawy:

-  wierzby energetycznej, które odbędzie się w dniu 5 lutego 2007 r

- rzepaku na biopaliwa w dniu 6 lutego 2007 r.

Oba szkolenia odbędą  się w Centrum Kultury Sporu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej. Następnie, zwróciła się z prośbą do sołtysów o poinformowanie mieszkańców sołectwa.

 

 

 

 

Do punktu 4 porządku obrad

               

                Przewodniczący obrad zwrócił się o przyjęcie protokołu z III sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.

 

 

                Radni do protokołu nie wnieśli uwag i pytań.

 

 

 

                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu z III sesji Rady Miejskiej głosowało 14 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Protokół został przyjęty większością głosów.

 

 

 

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

                Przewodniczący Komisji Rozwoju, Finansów i Promocji Gminy Tykocin odczytał zgromadzonym sprawozdanie z działalności Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Gminy Tykocin Rady Miejskiej w Tykocinie za 2006 rok

               

                Radni nie wnieśli pytań i uwag do oczytanego sprawozdania.

 

 

 

 

Do punktu 6 p.pkt. a porządku obrad

 

                Przewodniczący obrad przedstawił radnym projekt Uchwały Nr V/24/07 w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2007 rok. Następnie, zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej z prośbą o omówienie projektu w/w uchwały.

 

                Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Stanisław Rogalewski omówił radnym plan pracy komisji na 2007 rok.

 

                Radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego planu.

 

                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr V/24/07 głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

 

Uchwała Nr V/24/07

w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2007 rok

 

stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

 

 

 

Do punktu 6 p.pkt. b porządku obrad

 

                Przewodniczący obrad przedstawił radnym projekt Uchwały Nr V/25/07 w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Filialnej w Łaziukach wchodzącej w skład Zespołu Szkól i Przedszkola w Tykocinie. Następnie, zwrócił się do Przewodniczącej Komisji Oświaty Kultury i Sportu z prośbą o omówienie projektu w/w uchwały.

 

                Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury i Sportu Pani Hanna Gładysz omówiła radnym plan pracy komisji na 2007 rok.

 

                Radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego planu.

 

 

 

                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr V/25/07 głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

 

Uchwała Nr V/25/07

w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Oświaty Kultury i Sportu na 2007 rok

 

 

stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

 

 

 

Do punktu 6 p.pkt. c porządku obrad

 

                Przewodniczący obrad przedstawił radnym projekt Uchwały Nr V/26/07 w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rozwoju, Finansów i Promocji Gminy Tykocin na 2007 rok. Następnie, zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Rozwoju, Finansów i Promocji Gminy Tykocin z prośbą o omówienie projektu w/w uchwały.

 

                Przewodniczący Komisji Rozwoju, Finansów i Promocji Gminy Tykocin Pan Robert Cimoch omówił radnym plan pracy komisji na 2007 rok.

 

                Radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego planu.

 

                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr V/26/07 głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

 

Uchwała Nr V/26/07

w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rozwoju, Finansów i Promocji Gminy Tykocin na 2007 rok

 

stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

 

 

 

Do punktu 6 p.pkt. d porządku obrad

 

                Przewodniczący obrad przedstawił radnym projekt Uchwały Nr V/27/07 w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Filialnej w Łaziukach wchodzącej w skład Zespołu Szkól i Przedszkola w Tykocinie. Następnie, zwrócił się z prośbą do Przewodniczącej Komisji Oświaty Kultury i Sportu z prośbą o przedstawienie opinii w w/w sprawie. 

 

                Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury i Sportu Radna Hanna Gładysz odczytała Opinię I/1/07 Komisji Oświaty Kultury i Sportu z dnia 16 stycznia 2007 r.  pozytywnie opiniującą projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Filialnej w Łaziukach wchodzącej w skład Zespołu Szkół i Przedszkola w Tykocinie. Odczytana opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

                Radny Robert Cimoch uważa, że podjęcie uchwały o zamiarze likwidacji szkoły w Łaziukach jest przedwczesne i powinno się odbyć po konsultacjach z rodzicami uczniów.

 

                Burmistrz  Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że podjęcie uchwały o zamiarze likwidacji szkoły nie oznacza zakończenia postępowania. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty jest pierwszym elementem procedury likwidacyjnej szkoły. Drugi element to konsultacje z rodzicami uczniów, trzeci opinia Kuratorium Oświaty i ostatni uchwała Rady Miejskiej w sprawie likwidacji szkoły. Jednym słowem konsultacje społeczne można przeprowadzić po podjęciu uchwały o zamiarze likwidacji, inaczej procedura mogłaby się okazać nieważna. Za likwidacją szkoły przemawia nie tylko aspekt społeczny tj. warunki nauki.  Uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Łaziukach nie mogą korzystać ze stołówki, sali gimnastycznej, ciepłych sal lekcyjnych i pozostałego wyposażenia jakie oferuje im Zespół Szkół i Przedszkole w Tykocinie. Ponadto, zakupiony trzeci, nowy autokar zabezpieczy dowozy  w bardzo sprzyjających godzinowych warunkach. Istnieje także aspekt ekonomiczny, nie najważniejszy, ale istotny. Dobra współpraca Rady Miejskiej w Tykocinie i sołtysów w poprzedniej kadencji wpłynęła na pewien sukces w oświacie. Została przeprowadzona racjonalizacja sieci szkól. Na likwidacji szkoły w Łopuchowie, Jeżewie Starym i Siekierkach budżet gminy zaoszczędził ok. 450 tys. zł. W przypadku szkoły w Łaziukach koszty utrzymania wynoszą 180 tys. zł rocznie i należy je powiększyć o koszt dostosowania budynku do wymogów Sanepidu. Jego zdaniem analiza urodzeń dzieci wyklucza zasadność poniesienia nakładów inwestycyjnych.

 

                Z-ca burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz poinformowała, że obecnie do Szkoły w Filialnej w Łaziukach uczęszcza 31 uczniów tj. w klasie „0” jest 5 uczniów, w klasie „I” 5 uczniów, w klasie „II”  9 i  w klasie „III” 11. Z urodzeń przewiduje się, że w przyszłym roku do oddziału zerowego dołączy 4 uczniów,  za dwa lata też 4, za 3 lata 12 uczniów, za 4 lata 4 uczniów, za 5 lat 7 uczniów, za 6 lat 6 uczniów i za 7 lat 2 uczniów. Dodała, że podana statystyka obejmuje liczbę, dzieci urodzonych, co nie zawsze oznacza zamieszkałych

 

                Radna Franciszka Kruszewska oznajmiła, że w Szkole w Łaziukach zajęcia lekcyjne są prowadzone w klasach łączonych. Z doświadczenia wie, że dziecko 8-9 letnie nie ma podzielnej uwagi i nie umie samodzielnie pracować. Ponadto, takie dzieci mało wyrabiają się społecznie, są zamknięte, boją się, nie zabierają głosu na lekcjach. Uważa, że likwidacja szkoły będzie korzyścią dla uczniów. Warunki, które w zamian zapewni Zespół Szkół i Przedszkola w Tykocinie będą bardzo dobre. Uczniowie z klas I - III mają oddzielny segment, a na lekcjach i na przerwach mają zapewnioną opiekę nauczyciela. Osobiście jest za likwidacją w/w placówki. 

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz  nawiązując do aspektu ekonomicznego stwierdził, że celem gminy nie jest osiągnięcie zysku  na likwidacji szkoły. Dwa lata temu subwencja oświatowa wynosiła 4 mln 160 tys. zł., a obecnie 3 mln 860 zł., czyli 300 tys. mniejPowodem jest  zmniejszenie liczby uczniów. Utrzymywanie na tym samym poziomie klas i szkół wymaga wykładania środków na oświatę, które można wykorzystywać inwestycyjnie. Do oświaty i tak budżet gminy dokłada ok. 600 tys. zł. rocznie finansując dowozy uczniów, świetlicę, zerówkę, i przedszkole. Oznacza to, że na oświacie nie można zarobić, trzeba tylko starać się  minimalizować koszty.

 

                Dyrektor Zespołu Szkół i Przedszkole w Tykocinie Pan Wojciech Andraszek, nawiązując do wcześniejszych wypowiedzi szczególnie do wypowiedzi Radnej Franciszki Kruszewskiej, która ma duże doświadczenie w zakresie oświaty oznajmił, że likwidacja placówki zapewni wyrównanie szans edukacyjnych. Przychodzący  uczniowie do klasy IV są opóźnieni w programie nauczania i potrzeba roku czasu do wyrównania poziomu wiedzy.  Ponadto, Zespół Szkół i Przedszkole w Tykocinie oferuje stołówkę, trzy sale gimnastyczne, przestrzenne korytarze, świetlicę, salę komputerową i wiele innych dogodności . Należy uczniom pozwolić na wejście do większego świata.  Na pewno,  nie jest tak, że potrzeba likwidacji szkoły w Łaziukach wynika z zaoszczędzenia 150 tys. zł. rocznie, tylko z możliwości stworzenia im lepszych warunków nauki z korzystnymi dojazdami. To o czym mówi mogą potwierdzić rodzice uczniów ze zlikwidowanej ostatnio Szkoły w Siekierkach.  Zajęcia w szkole w Łaziukach odbywają się w klasach łączonych. Odwiedzając szkołę zastał prowadzenie lekcji religii na korytarzu, a uczniów skupionych przy ciepłym piecu. Uważa, że jeżeli w promieniu 4 km są dwie szkoły, jedna wyposażona bardzo dobrze , a druga w złym stanie technicznym, wymagająca ciągłych wizyt konserwatora, to nie ma się na czym zastanawiać. Budynek szkoły nie spełnia wymogów sanitarnych. Podwaliny są zgniłe, okna i dach  do wymiany, piece nie nadające się do użytku, nie ma ogrodzenia, a woda w budynku nie nadaje się do spożycia. Podczas ferii zimowych Sanepid postawił ostateczne warunki remontu szkoły lub pisma, że jest ona w trakcie przeobrażania. Przy negatywnej decyzji Rady Miejskiej nad omawianym projektem uchwały będzie musiał zwrócić się z prośbą do radnych o kilkadziesiąt tysięcy złotych na przeprowadzenie koniecznych remontów.

 

                Radny Roman Klimaszewski zapytał, co stanie się z nauczycielkami po likwidacji szkoły?

 

                Dyrektor Zespołu Szkół i Przedszkola w Tykocinie Pan Wojciech Andraszek poinformował, że żadna z nauczycielek nie zostanie pominięta i będzie miała utrzymanie. Prace i rozmowy nad zatrudnieniem toczą się.

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz zwrócił się do Dyrektora z prośbą o bardziej szczegółowe omówienie warunków zatrudnienia nauczycielek. Następnie zadawał Dyrektorowi pytania, na które uzyskał n/w odpowiedzi:

 

                Dyrektor Zespołu Szkół i Przedszkola w Tykocinie Pan Wojciech Andraszek poinformował, że zatrudnienie nauczycielek w największej mierze zależy od Związku Zawodowego  NSZZ „Solidarność”. Należą do niego prawie wszystkie nauczycielki nauczania początkowego. Etatów stałych na zatrudnienie na umowę o pracę nie ma.  Jedna z nauczycielek ze szkoły w Łaziukach ma prawa emerytalne i może przejść na emeryturę.  Następnym nauczycielkom zostanie zapewniona umowa przy nauczaniu indywidualnym na czas określony. W Zespole Szkół i Przedszkola w Tykocinie dwie nauczycielki mają prawo przejścia na emeryturę i ofertę nauczania indywidualnego.  Gdyby te osoby przeszły na emeryturę, jedna z nauczycielek z Łaziuk zostałaby zatrudniona, a druga z powodu braku odpowiednich kwalifikacji otrzymałaby nauczanie indywidualne.

 

                Burmistrz  Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że nauczanie indywidualne nie jest stałą pracą. U mowa o pracę przewiduje okres 10 miesięcy.

 

                Radny Radosław Kopczewski uważa, że dokładanie 150 000 zł. do takiej szkoły jaka istnieje w Łaziukach jest nie zasadne. Lepiej te pieniądze przeznaczyć na pomocy naukowe uczniom ze Szkoły w Tykocinie.

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz ustosunkowując się do sugestii Radnego Radosława Kopczewskiego poinformował, że po opracowaniu projektu budżetu 15 listopada 2006 r. Dyrektor Zespołu Szkół i Przedszkole Pan Wojciech Andraszek złożył wniosek o przyznanie 150 000 zł. na przeprowadzenie najpilniejszych remontów i na zakup drewna. Był to wniosek rzeczowy i znalazł pokrycie 107 000 zł., z  budżetu gminy.

 

                Dyrektor Zespołu Szkół i Przedszkole w Tykocinie Pan Wojciech Andraszek poinformował, że w szkoła w Tykocinie ma duże potrzeby remontowe. Istnieją łazienki, które od 25 lat nie były remontowane, niezwłocznych remontów wymagają też sale lekcyjne w nauczaniu początkowym.

 

                Burmistrz pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że Dyrektor Pan Wojciech Andraszek wymienił tylko remonty bieżące, a istnieją przy tym jeszcze poważne do przeprowadzenia inwestycje. Są nimi wymiana dachu i zrobienie elewacji na budynkach Zespołu Szkół i Przedszkola w Tykocinie, których koszty szacuje się na 2 mln 800 tys. zł.

 

 

 

                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr V/27/07 głosowało 13 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

 

Uchwała Nr V/26/07

w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Filialnej w Łaziukach wchodzącej w skład Zespołu Szkól i Przedszkola w Tykocinie

 

stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

 

 

 

Do punktu 6 p.pkt. e porządku obrad

 

                Przewodniczący obrad przedstawił radnym projekt Uchwały Nr V/28/07 w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie do dokonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Burmistrza Tykocina.

 

                Z-ca burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz poinformowała, że pracodawcą Burmistrza zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym jest Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie, ale na podstawie upoważnienia Rady Miejskiej. Uchwała wyłącza ustalanie wynagrodzenia Burmistrzowi, które przysługuje tylko Radzie Miejskiej. Na podstawie w/w projektu uchwały Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie będzie miał prawo do podpisywania Burmistrzowi delegacji, ryczałtu i urlopu.

 

                Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i pytań.   

 

 

 

                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr V/28/07 głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

 

Uchwała Nr V/28/07

w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie do dokonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Burmistrza Tykocina.

 

stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

 

 

 

Do punktu 6 p.pkt. f porządku obrad

 

                Przewodniczący obrad przedstawił radnym projekt Uchwały Nr V/29/07 w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy Tykocin.

 

                Z-ca burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz poinformowała, że w/w projekt uchwały będzie wykorzystywany przy okazji konieczności przeprowadzania konsultacji społecznych. W najbliższym czasie będzie potrzebny do przeprowadzenia konsultacji przy podjęciu statutów sołectw. Szczegółowy zamiar przeprowadzenia konsultacji, zasady, tryb i miejsce będzie określało Zarządzenie Burmistrza.

 

                Radna Franciszka Kruszewska poinformowała, że § 5 projektu uchwały mówi, że wyniki konsultacji nie wiążą organów gminy. Ma zatem, pytanie o zasadność przeprowadzania konsultacji.

 

                Z-ca burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz odpowiedziała, że o konsultacje może wystąpić inna jednostka organizacyjna.

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że przy procedurze likwidacji szkoły nie przeprowadzenie konsultacji jest równoznaczne z negatywną opinią Kuratora Oświaty o likwidacji szkoły. Natomiast negatywna czy pozytywna opinia mieszkańców nie wpływa na opinię Kuratora.

 

 

 

                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr V/29/07 głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

 

Uchwała Nr V/29/07

w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy Tykocin.

 

stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

 

 

 

Do punktu 6 p.pkt. g porządku obrad

 

                Przewodniczący obrad przedstawił radnym projekt Uchwały Nr V/30/07 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie z zasobu gminnego nieruchomości położonej w Tykocinie. Następnie, zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Gminy Tykocin Pana Roberta Cimocha z prośbą o odczytanie opinii komisji na temat w/w projektu uchwały.

 

                Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Gminy Tykocin Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię Nr Nr II/2/07 z dnia 12 stycznia 2007 r. o projektach uchwal w sprawie wyrażenia zgody na zbycie z zasobu gminnego nieruchomości  położonej Tykocinie (ul. Sokołowska działka nr geod. 1948/1) i w sprawie wyrażenia zgody na zbycie z zasobu gminnego nieruchomości zabudowanej położonej w Tykocinie (ul. Złota 1, nr geod. 1812). Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że działka nr geod. 1948/1 położona jest na ulicy Sokołowskiej między mostkiem, a Państwem Dąbrowskimi i ma kształt trójkąta.

                Burmistrz  Pan Krzysztof Chlebowicz  poinformował, że proces komunalizacji w/w działki był trudny. Nie udało się go przeprowadzić w poprzednich kadencjach. Sprawa sądowa trwała 2 lata i zakończyła się pozytywnym rezultatem dla burmistrza i jego pracowników. Po pozyskaniu i przejęciu  jej na własność może być zagospodarowana i sprzedana.

Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski dodał, że w/w działka zostanie zbyta w drodze przetargu nieograniczonego.

 

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr V/30/07 głosowało 15 radnych.. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

 

Uchwała Nr V/30/07

w sprawie wyrażenia zgody na zbycie z zasobu gminnego nieruchomości położonej w Tykocinie

 

stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

 

 

 

Do punktu 6 p.pkt. h porządku obrad

 

                Przewodniczący obrad przedstawił radnym projekt Uchwały Nr V/31/07 w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste z zasobu gminnego nieruchomości zabudowanej położonej w Tykocinie. Następnie, zwrócił się z prośbą do Architekta Gminy Pani Aliny Matysiuk-Stankiewicz o omówienie projektu powyższej uchwały.

 

                Architekt Gminy Pani Alina Matysiuk-Stankiewicz poinformowała, że w związku z oddaniem w użytkowanie wieczyste nieruchomości zabudowanej położonej w Tykocinie przy ul. Złotej 1 skonsultowano projekt uchwały z notariuszem, który wskazał na konieczność uszczegółowienia zapisu, że jest to działka gruntowa zabudowana budynkiem.  Poinformowała, że omawiany projekt uchwały zobowiązuje nabywcę do przebudowy istniejącego budynku na warunkach wskazanych w umowie. Zakres umowy zostanie określony na podstawie art. 239 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Działka zostanie przeznaczona na cele mieszkaniowo-usługowe.

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz dodał, że celem gminy, jest oddanie nieruchomości gruntowej położonej przy ul. Złotej 1 w użytkowanie wieczyste i zobowiązanie nabywcy do przebudowy budynku na wzór nowo wyremontowanych budynków z centrum miasta. Wpłynie to na wzrost estetyki Tykocina.  Obecnie w omawianym budynku znajdują się lokale usługowe i 1 mieszkanie, na które najemcom zostanie zaproponowane prawo pierwokupu. Na pozostałą część budynku zostanie ogłoszony przetarg nieograniczony.

 

                Radna Franciszka Kruszewska oznajmiła, że znając sytuację życiową najemców lokalu mieszkalnego przy ul. Złotej 1 można podejrzewać, że nie zostanie on przez nich wykupiony. Zapytała, czy jest możliwość zabezpieczenia im innego mieszkania?

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że w chwili obecnej Gmina nie posiada wolnych mieszkań. Nie mniej jednak jest zobowiązana do zabezpieczenia najemcom mieszkania. Jeżeli zajmowane przez nich nie zostanie wykupione, to wówczas umową, nabywca zostanie zobowiązany  do zapewnienia lokalu mieszkalnego. W/w projekt uchwały umożliwia tylko rozpoczęcie procedury i trudno przewidzieć jakie nastąpią rozstrzygnięcia.

 

 

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr V/31/07 głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

 

Uchwała Nr V/31/07

w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste z zasobu gminnego nieruchomości zabudowanej położonej w Tykocinie

 

stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

 

 

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

                Radna Franciszka Kruszewska odniosła się do odpowiedzi Burmistrza Tykocina na złożoną przez nią i Radnego Witolda Rudawskiego interpelację na IV sesji Rady Miejskiej w Tykocinie. Burmistrz w swojej odpowiedzi zarzucił im pomówienie przeciw Przewodniczącemu Rady Miejskiej i sankcje karne. Na dowód uwiarygodnienia podanych w interpelacji informacji przekazała radnym i do protokołu wyciąg z „Gońca tykockiego”, w którym przeprowadzony został wywiad z Przewodniczącym Rady Miejskiej Panem Bogusławem Kwiatkowskim. Przewodniczący poinformował w nim, że planuje się w 2005 roku wyremontować ulicę Browarną i Nadkanalną. Burmistrz natomiast, na jednej z sesji oznajmił, że nie ma planów na wykonanie ulicy Browarnej. W w/w interpelacji poruszono również sprawę chodnika na ul. 11-go Listopada. W Starostwie Powiatowym w Białymstoku otrzymała informację, że zgodnie z Uchwałą Nr X/65/03 chodnik na ul. 11-go Listopada miał zostać zbudowany w 2004 roku. Na obecny czas została zbudowana tylko część chodnika, a do dokończenia brakuje 750 m2. W związku z powyższym uważa, że nikogo nie pomówiła, tylko stwierdziła fakty i zapytała kiedy chodnik będzie zrobiony. Następnie, odczytała fragment pisma Starosty Powiatowego, w którym stwierdził, że do Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku do dnia 10 października 2006 r. nie wpłynęła informacja zaniechania realizacji wykonania inwestycji bądź o zmianie wykonania uchwały.

 

               

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że za chodnik na ul. 11-go Listopada odpowiada właściciel. W/w ulica jest ulicą powiatową, a ponieważ służy mieszkańcom gminy Tykocin została wyposażona w kanalizację, położono na niej dwie warstwy asfaltu i wspólnie z powiatem ułożono chodnik po prawej stronie. Jeżeli nie został wybudowany po drugiej stronie, to należy się zwrócić do Powiatu, ponieważ on jest właścicielem i za to odpowiada. Mimo, że Gmina Tykocin uczestniczyła w kosztach inwestycji na ul. 11-go Listopada, to nie ma obowiązku prawnego budowania chodnika. Ma jednak obowiązek moralny i dlatego w projekcie budżetu  z dnia 15 listopada 2006 r. na ten cel  zapisano 60 000 zł. Mimo tego Radna Franciszka Kruszewska nie przeczytała projektu tylko zaczęła zbierać protesty.

 

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski nawiązując do wypowiedzi Radnej Franciszki Kruszewskiej poinformował, że po udzieleniu wywiadu w „Gońcu tykockim” chciał go autoryzować. Z uwagi na brak autoryzacji i podpisu pod wywiadem, uważa rozmowę z redaktorem Panem Adamem Rudawskim za niewiarygodną. Jako mieszkaniec Tykocina bardzo chciałby pozyskać pieniądze i chciałby aby ulica Browarna była jedną z najpiękniejszych ulic w Tykocinie. Zapytał, czy to mówiąc wprowadza radnych w błąd?

 

                Burmistrz pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że w projekcie budżetu na 2007 rok zostało zapisanych jest 60 000 zł. na ułożenie chodnika na ulicy 11-go Listopada. Po otrzymaniu informacji z Powiatowego Zarządu Dróg, że w poprzedniej kadencji ówczesny radny powiatowy wyczyścił pieniądze przypadające gminie Tykocin na rok 2007, zrobiona zostanie autopoprawka i zapisanych zostanie na w/w inwestycję 100 000 zł. Jeżeli Radna Franciszka Kruszewska w sprawie realizacji powyższej inwestycji zaczyna od Powiatu i mieszkańców to bardzo źle świadczy o współpracy z Burmistrzem.

 

                Radna Franciszka Kruszewska przeprosiła i podziękowała Burmistrzowi za  w/w informację. Stwierdziła, że nie jest osobą konfliktową i nie widzi powodu do nieporozumień i straszenia.

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że w odpowiedzi na interpelację nie ma elementu zastraszania, jest tylko uprzedzenie o odpowiedzialności i konsekwencjach. Intencją w/w odpowiedzi było udzielenie dobrej rady i tak to należało odebrać.

 

                Radny Rudawski Witold zwrócił się z prośbą, aby do porządku obrad każdej sesji było wprowadzane sprawozdanie z działalności Burmistrza Tykocina, które przedstawi radnym bieżącą działalność Burmistrza. 

 

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że zgodnie z obowiązkiem ustawowym Burmistrz musi składać sprawozdanie ze swojej działalności nie rzadziej jak na kwartał.

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że jeżeli wniosek Radnego Witolda Rudawskiego zostanie przegłosowany, wówczas do takiego obowiązku się zastosuje. Nie jest w konflikcie prawnym jeżeli chodzi o składanie sprawozdania. Czyni to raz na kwartał, ponieważ jest to dla niego wygodne.

 

                Pracownik Urzędu Miejskiego Pani Barbara Zachowicz potwierdziła, że zgodnie ze Statutem Gminy sprawozdanie z działalności Burmistrza jest składane raz na kwartał.

 

                 Radny Witold Rudawski odnosząc się do w/w wypowiedzi oznajmił, że nie widzi nic złego w składaniu sprawozdania z działalności Burmistrza na każdej sesji. W związku z powyższym złożył formalny wniosek o składanie raz w miesiącu sprawozdania z działalności Burmistrza.

 

 

                W zarządzonym głosowaniu jawnym za wnioskiem Radnego Witolda Rudawskiego głosował  1  radny, przeciw 11 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Wniosek został oddalony większością głosów.

 

                Sołtys wsi Łaziuki Pan Janusz Cimoch zwrócił się z wnioskiem do Burmistrza i radnych o przekazanie budynku po likwidowanej Szkole Podstawowej w Łaziukach mieszkańcom wsi na cele społeczne. 

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz zobowiązał się, że w przypadku likwidacji Szkoły w Łaziukach budynek zostanie przekazany w posiadanie jednostce pomocniczej gminy - sołectwu Łaziuki.

 

 

 

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski odczytał odpowiedź na interpelację złożoną na IV sesji przez Radną Franciszkę Kruszewską i Radnego Witolda Rudawskiego. Odpowiedź stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

                Radna Franciszka Kruszewska zaznaczyła, że w odpowiedzi na interpelację, nie otrzymała informacji na zapytanie dotyczące ul. Browarnej i chodnika na ul. 11-go Listopada.

 

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że odpowiedź Burmistrza na temat realizacji inwestycji na ul. Browarnej i 11-go Listopada została zawarta w poprzedniej interpelacji. To co odczytał było odpowiedzią na interpelację do interpelacji.

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że nie zgadza się z wypowiedzią Radnej Franciszki Kruszewskiej. Odpowiedź zawarł poprzez zaproszenie radnych do pracy w komisjach, gdzie ustala się inwestycje i ich kolejność. Poinformował, że każdy radny ma inicjatywę uchwałodawczą i może przygotować właściwy mu projekt uchwały. Po przegłosowaniu go na sesji Burmistrz będzie go realizował.

 

                Radny Witold Rudawski oznajmił, że przypuszcza iż Burmistrz pogniewał się na użyte w interpelacji sformułowanie „wróżenie z fusów”. Jego zdaniem, nie daje to ku temu powodu. Jeżeli się nie ma się pieniędzy, to można tak rzec.

 

                Z-ca Burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz poinformowała, że:

-  wszyscy radni złożyli wymagane oświadczenia majątkowe w terminie. Poinformowała, że kolejne oświadczenie majątkowe za rok 2006 należy złożyć do 30 kwietnia 2006 r.

- 4 lutego odbędą się wybory do Izb Rolniczych. Gmina posiada dwa mandaty i dwóch delegatów.

- wnioski o zwrot akcyzy za zakupione paliwo można składać od 1 marca do 31 marca za faktury imienne wystawione od 1 września 2006 r. do 28 lutego 2007 r.  Roczny limit od 1 ha użytków rolnych wynosi 86 litrów. Dopłata wynosi 0,55 zł do 1 litra.

                Następnie, odczytując z listy nowo wybranych sołtysów przedstawiła ich wszystkim zgromadzonym. Poprosiła o przejęcie od sołtysów z poprzedniej kadencji tablic z napisem sołtys i kolczykownic oraz zgłoszenie zapotrzebowania na materiały biurowe i tablice ogłoszeniowe.

 

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował nowo wybranych sołtysów, że w przypadku problemów i niejasności powinni zgłaszać się do Z-cy burmistrza Pani Teresy Andruszkiewicz.

 

                Burmistrz Pan Burmistrz Krzysztof Chlebowicz poinformował, że uwzględniając opinie Klubu Radnych „Porozumienie Ludowe” i interpelacje radnych z Tykocina przygotował dwa warianty inwestycji do realizacji w 2007 roku. Zrobił to dlatego, że Burmistrz musi brać pod uwagę swoje opinie na temat ważności inwestycji,  opinie Klubów i Komisji, a na koniec uchwałę Rady Miejskiej, która zobowiązuje do jej wykonania.  Uważa, że robiąc tak zachował się lojalnie wobec wszystkich. Następnie, poinformował, żeby umożliwić pozyskanie środków unijnych trzeba poczynić odpowiednie zapisy w wieloletnich planach inwestycyjnych. Priorytetem jest dokończenie przebudowy Zespołu Szkół i Przedszkola w Tykocinie i Zespołu Szkół w Radulach. Wymiana dachu i wykonanie nowej elewacji na w/w placówkach obejmuje koszt 2 800 000 zł. Będzie starał się przekonać radnych, aby w wieloletnich planach inwestycyjnych na lata 2008 – 2010 ująć te inwestycje i umożliwić pozyskanie pieniędzy. Jednocześnie uprzedził, że gdyby doszło do tego, że złożone przez Gminę Tykocin wnioski nie znajdą uznania wśród nowo wybranych członków Zarządu Województwa Podlaskiego, to nie można mówić, że Burmistrz jest kłamcą, gdyż nie zrealizował zapisanych inwestycji. W poprzedniej kadencji wniosek gminy Tykocin na 118 gmin, w konkursach raz był na 3, a raz na 4 miejscu. Mimo tak wysokich ocen został przesunięty przez członków Zarządu na dalsze pozycje. Zapytał radnych, czy w takiej sytuacji Burmistrz jest kłamcą, bo nie zrealizował zapisanych inwestycji?

 

Radny Radosław Kopczewski wskazał na problem jaki niesie mieszkańcom Tykocina brak chodnika na ulicy Sokołowskiej na odcinku od lecznicy do zakrętu. Uczęszczają tym odcinkiem drogi uczniowie, mieszkańcy ulicy oraz pracownicy rzeźni. W chwili obecnej w momencie przejeżdżania samochodów zmuszeni są wchodzić na zaspy. Naraża to na niebezpieczeństwo i choroby. Po uzyskaniu porozumienia przez władze wojewódzkie, będzie starał się do tego problemu powracać, w celu jego rozwiązania.

 

Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że rozmawiał w tej sprawie z Dyrektorem Wojewódzkiego Zarządu Dróg  Panem Wolfartem i Marszałkiem Kamińskim, uzyskując odpowiedź, że na dzień dzisiejszy nie ma w tej sprawie żadnej decyzji. W wieloletnim planie inwestycyjnym zapisana została kwota 505 000 zł. na dokumentację drogi wojewódzkiej i kwota 208 000 zł na dokumentację odcinka drogi w Tykocinie. Decyzję w tej sprawie podejmie nowy Zarząd Województwa Podlaskiego. Dyrektor Wojewódzkiego Zarządu Dróg ma koncepcję powołania własnej jednostki projektowej, gdyż w ubiegłym nie zostało przerobionych ok. 2 000 000 zł. przeznaczonych na sporządzenie dokumentacji. Powodem był brak ofert projektantów. Jest przekonany, że należy wszystko zrobić, aby w budżecie Wojewódzkiego Zarządu Dróg została zapisana taka sama ilość środków pieniężnych i jak najszybciej uruchomiona na sporządzenie dokumentacji. Opracowana dokumentacja daje bowiem możliwość pozyskania środków na budowę ulicy Sokołowskiej.

 

                Sołtys wsi Saniki Pan Romuald Backiel zwrócił się z prośbą, aby autokar szkolny zabierał dzieci spod Remizy OSP w Sanikach. W chwili obecnej zabierane są przy skrzyżowaniu dróg, co jest niebezpieczne. Plac przy remizie, nie tylko jest bezpieczny, ale da schronienie przed deszczem i śniegiem.

 

                W wyniku dyskusji ustalono, że zostanie dokonane rozeznanie w czasie i możliwości bezpiecznego zatrzymywania się, bez cofania.

 

 

 

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

 

                W związku z wyczerpaniem porządku dziennego obrad, Przewodniczący zamknął obrady o godz. 1201, dziękując wszystkim za przybycie.

 

 

                Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

Protokołowała:

 

Barbara Zachowicz

 

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Miasta i Gminy Tykocin

Wytwarzający/odpowiadający: Barbara Zachowicz

Wprowadzający: Barbara Zachowicz

Data wprowadzenia: 2007-03-27

Data modyfikacji: 2007-03-27

Opublikował: Barbara Zachowicz

Data publikacji: 2007-03-27