Protokół Nr IX

 Protokół Nr IX/07
z IX sesji Rady Miejskiej w Tykocinie
z dnia 27 czerwca 2007 r.
 
 
 
 
                IX sesja Rady Miejskiej w Tykocinie odbyła się w Centrum Kultury, Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej w Tykocinie pod przewodnictwem Przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie Pana Bogusława Kwiatkowskiego.
 
 
                W obradach udział wzięli radni, sołtysi, pracownicy obligowani z urzędu, zaproszeni goście oraz mieszkańcy miasta i gminy Tykocin, według list załączonych do protokołu.
 
 
 
 
Do punktu 1 porządku obrad:
 
                Pan Bogusław Kwiatkowski, Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie przywitał przybyłych na sesję radnych, sołtysów, pracowników urzędu, zaproszonych gości oraz mieszkańców miasta i gminy Tykocin. Stwierdził, że ilość obecnych radnych na sesji, zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Obrady rozpoczęto o godz. 1005. Stan radnych 15, obecnych 14.
 
                 
 
 
Do punktu 2 porządku obrad
  
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym proponowany porządek obrad. Zapytał, czy radni mają uwagi do proponowanego porządku obrad.
 
                Radna Franciszka Kruszewska wniosła o wykreślenie z proponowanego porządku obrad punktu 6 „Podjęcie opinii o poparciu listu wystosowanego przez Muzeum w Tykocinie do Pana Janusza Sejmeja Pełniącego Obowiązki Dyrektora TVP 3 w sprawie programu Telewizji Objazdowej wyemitowanego na antenie TVP 3 dnia 6 maja 2007 r. o mieście i mieszkańcach Tykocina. Uznała, że rozpatrywanie w/w listu jest nie zgodne ze Statutem Gminy Tykocin. Ponadto, Radni Gminy reprezentują trzy parafie Tykocin, Radule i Krosno, a list dotyczy księdza kanonika Witolda Nagórskiego z Parafii Tykocin. Jest to list, napisany przez osobę, która nie zamieszkuje na terenie gminy Tykocin. W związku z powyższym Radni nie powinni wydawać opinii. Nie można także podejmować uchwały i narzucać jednostronnej opinii bez znajomości tematu. Przy Pomniku Stefana Czarnieckiego wraz z innymi mieszkańcami Tykocina obejrzała cały reportaż i nie zauważyła w nim złośliwości, tendencyjności i obraźliwości. Oglądający go ludzie, także nie mieli żadnych uwag. Jedynym zaskoczeniem była wypowiedź żydowskiego przewodnika informująca, że tykocinianie brali udział w mordowaniu Żydów. W powyższej sprawie na poprzedniej sesji zgłosiła zapytanie do Burmistrza i nie otrzymała odpowiedzi. Oznajmiła, że jeżeli jej wniosek nie będzie uznany, wyłączy się z głosowania.
 
Pan Bogusław Kwiatkowski, Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie przypomniał, że na ostatniej sesji Radna Franciszka Kruszewska złożyła zapytanie, na które Burmistrz odpowiedział podczas posiedzenia. Zaproponował wziąć wyciąg z protokołu.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że zapytania Radnej Franciszki Kruszewskiej pamięta. Udzielił, na nie odpowiedzi bezpośrednio na sesji. Zostały odnotowane w protokóle. W związku z powyższym, zwrócił się z prośbą do pracownika obsługującego Radę Miejską Pani Barbary Zachowicz z prośbą o ich odczytanie. Zaznaczył, że zawsze można zapoznać się z protokołem lub poprosić o wyciąg. Następnie, poinformował, że zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym i Statutem Gminy Tykocin Rada Miejska ma możliwość podejmowania opinii w demokratycznym głosowaniu. Następnie, poprosił o odczytanie podstawy prawnej, która została zakwestionowana przez Radną Franciszkę Kruszewską.
 
Radna Franciszka Kruszewska podziękowała za odpowiedź Burmistrzowi. Oznajmiła, że zna odpowiedzi na jej zapytania i nie należy ich odczytywać. Prosiła o zainteresowanie się wniesioną przez nią sprawą.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz prosił o odczytanie podstawy prawnej na temat możliwości podejmowania przez Radę Miejską opinii oraz odpowiedzi na zapytania Radnej.
 
Podinspektor ds. obsługi Rady Miejskiej Pani Barbara Zachowicz odczytała § 25 ust. 2 Statutu Gminy Tykocin, który mówi, że: „Oprócz uchwał Rada może podejmować :
   1)   postanowienia proceduralne;
   2)   deklaracje - zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania;
   3)   oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie;
   4)   apele - zawierające formalnie niewiążące wezwanie adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania;
   5)   opinie - zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowanie przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał”.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że z odczytanego przepisu wynika, że Rada Miejska ma podstawy prawne aby wyrażać stanowiska, opinie w różnych sprawach. Nie można natomiast wskazywać, czy wyrażona opinia ma być pozytywna, czy negatywna. Jest przygotowany projekt opinii, a po zapoznaniu ze sprawą Radni wyrażą opinię.
 
Radna Franciszka Kruszewska oznajmiła, że Radni powinni obejrzeć reportaż i na jego podstawie wypracować opinię, a nie otrzymać gotowy wniosek do podjęcia.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz ustosunkowując się do powyższej odpowiedzi oznajmił, że przygotowane uchwały i opinie to tylko projekty. Przedłożona na sesję opinia jest stanowiskiem wypracowanym na podstawie konsultacji z kilkoma Radnymi. Nie ma więc najmniejszego problemu, żeby ją skorygować i poprawić , a następnie podjąć albo odrzucić. Uważa, że wniosek Radnej Franciszki Kruszewskiej powinien być przegłosowany w celu uzyskania odpowiedzi, czy Rada Miejska w Tykocinie chce taki wniosek rozpatrywać.
 
Radny Witold Rudawski oznajmił, że można ten wniosek rozpatrywać po obejrzeniu reportażu. Poinformował, że nie oglądał tego reportażu i nie ma zdania na ten temat.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że osoby, które nie oglądały programu o Tykocinie pod redakcją Pani Marii Wiernikowskiej, muszą się wstrzymać od głosu i nie wyrażać opinii.
 
Pan Bogusław Kwiatkowski, Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie zarządził głosowanie nad wnioskiem Radnej Franciszki Kruszewskiej o odrzuceniu z porządku obrad punktu 6.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za odrzuceniem z porządku obrad punktu 6 glosowało 2 radnych, 10 przeciw, 2 radnych wstrzymało się od głosu.
 
 
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 12 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Porządek obrad został przyjęty większością głosów i przedstawiał się następująco:
1.       Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2.       Przyjęcie porządku obrad.
3.       Przyjęcie protokołu z VIII sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.
4.       Sprawozdanie z działalności Burmistrza Tykocina za okres od 15 marca 2007 r. do 27 czerwca 2007 r.
- omówienie sprawozdania,
- dyskusja nad sprawozdaniem,
5.       Podjęcie uchwał w sprawach:
a)       zmian w budżecie gminy na 2007 r.
b)       powołania zespołu do przedstawienia Radzie Miejskiej na sesji swojej opinii o zgłoszonych kandydatach na ławnika
c)        przyjęcia Gminnego Systemu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną
d)       przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych
e)       przyjęcia sprawozdania z realizacji Planu gospodarki odpadami dla Miasta i Gminy Tykocin
6.       Podjęcie opinii o poparciu listu wystosowanego przez Muzeum w Tykocinie do Pana Janusza Sejmeja Pełniącego Obowiązki Dyrektora TVP 3 w sprawie programu Telewizji Objazdowej wyemitowanego na antenie TVP 3 dnia 6 maja 2007 r. o mieście i mieszkańcach Tykocina.
7.       Interpelacje i zapytania radnych.
8.       Wolne wnioski i informacje.
9.       Zakończenie sesji.
 
Podinspektor ds. obsługi Rady Miejskiej Pani Barbara Zachowicz zapytała Przewodniczącego Rady Miejskiej, czy ma odczytać odpowiedzi Burmistrza na zapytania Radnej Franciszki Kruszewskiej.
 
                Pan Bogusław Kwiatkowski, Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie odpowiedział, że w związku z zasianą przez Radną Franciszkę Kruszewską wątpliwością o braku udzielenia odpowiedzi na złożone przez nią zapytania, poprosił o ich odczytanie.
 
Podinspektor ds. obsługi Rady Miejskiej Pani Barbara Zachowicz odczytała trzy zapytania Radnej Franciszki Kruszewskiej i udzielone na nie odpowiedzi Burmistrza. Powyższe stanowią załącznik do oryginału protokołu.
 
Radna Franciszka Kruszewska uznała, że odpowiedzi Burmistrza nie są dostosowane do jej pytań. W związku z powyższym zgłosi się do Urzędu i poprosi o ich ksero.
 
 
 
 
Do punktu 3 porządku obrad
 
                Przewodniczący obrad zwrócił się o przyjęcie protokołu z VIII sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.
 
 
                Radni do protokołu nie wnieśli uwag i pytań.
 
 
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu z VIII sesji Rady Miejskiej głosowało 12 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Protokół został przyjęty większością głosów.
 
 
 
 
Do punktu 4 porządku obrad
 
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zwrócił się do Burmistrza Tykocina Pana Krzysztofa Chlebowicza z prośbą o omówienie sprawozdania.
 
          Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz omówił sprawozdanie ze swojej działalności za okres od 15 marca 2007 r. do 27 czerwca 2007 r., które stanowi załącznik do oryginału protokołu. Następnie, rozwinął temat odmownej odpowiedzi Biskupa o sprzedaży działki parafialnej pod kąpielisko. Stwierdził, że należy poszukiwać innych miejsc. Wspomniał, że mimo braku działki pod kąpielisko Gmina Tykocin ma wiele priorytetowych zadań przed sobą, tj. przebudowę Zespołu Szkół i Przedszkola w Tykocinie i Radulach, budowę dróg w Pajewie, Rzędzianach, Kapicach, drogi do Łopuchowa, a także budowę boisk w Radulach i Tykocinie. Są to inwestycje, które będą wymagały dużo pracy. W temacie budowy zbiornika retencyjnego spotkał się już z V-ce marszałkiem Janowskim, który był pozytywnie nastawiony do Tykocina i omawianej inwestycji. Jednak w sytuacji, gdy Gmina nie posiada w swoich zasobach terenu pod taką inwestycję i nie ma pomocy w pozyskaniu takiego terenu pod potrzeby społeczne, to Marszałek również nie pomoże. Ma nadzieję, że sytuacja ta ulegnie poprawie poprzez wykup działek położonych nad starorzeczem od osób prywatnych. Liczy na pomoc radnych w pozyskaniu gruntów pod kąpielisko. Jest to sprawa delikatna, ze względu na przeznaczenie nabywanego gruntu i wiarygodne ustalenie ceny zakupu. Oznajmił, że dopóki, Gmina Tykocin nie pozyska terenu pod budowę kąpieliska, to nie będzie mogła powyższej inwestycji zrealizować. 
 
          Sołtys Kolonii Tykocin Pan Jerzy Kapica i Sołtys wsi Saniki zapytali, dlaczego Ksiądz Biskup nie chce sprzedać działki i czy nie ma sposobów na jej zakup?
 
          Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że informacja w piśmie od Księdza Biskupa była krótka i mówiła, że nie przewiduje się zbycia działki parafialnej.
 
       Podinspektor ds. obsługi Rady Miejskiej Pani Barbara Zachowicz odczytała radnym pismo od Biskupa Łomżyńskiego, które stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
          Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz dodał, że plany inwestycyjne Gminy Tykocin są bardzo bogate. Jeżeli, jedno z zadań nie zostanie zrealizowane, to nie będzie wielką stratą dla Gminy, ale nie zwalnia z obowiązku podejmowania działań w celu jego realizacji. Następnie poinformował o rozmowie z V-ce Marszałkiem Kamińskim odpowiedzialnym za drogi wojewódzkie, który podtrzymał wcześniejsze obietnice przebudowy odcinka drogi Jeżewo Stare – Tykocin, zwłaszcza na odcinku od Lecznicy do mostu. Poinformował, że atmosfera w Urzędzie Marszałkowskim jest sprzyjająca i ma nadzieję, że przełoży się na inwestycje w gminie Tykocin.
 
Radny Witold Rudawski w nawiązaniu do przedłożonego sprawozdania z działalności burmistrza, zwrócił się z prośbą o przedkładanie sprawozdań razem z dokumentami na posiedzenie sesji.
 
          Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że sprawozdanie z jego działalności jest przy protokole i w każdej chwili można się z nim zapoznać. Okres między sesyjny jest bardzo długi i można tematykę sprawozdania głęboko zgłębić. Następnie, oznajmił, że zwróci się w tej sprawie o opinię prawną.
         
 
 
 
Do punktu 5 p.pkt.a porządku obrad
 
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XI/47/07 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok. Następnie zwrócił się z prośbą do Skarbnika Gminy Pani Doroty Sadowskiej z prośbą o omówienie projektu w/w uchwały.
 
 
                Skarbnik Gminy Pani Dorota Sadowska omówiła radnym zmiany w budżecie na 2007 rok.
 
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XI/47/07 głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
 
Uchwała Nr XI/47/07
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz w nawiązaniu do zwiększonych wydatków na opiekę nad zwierzętami bezdomnymi poinformował, że opieka dotyczy w szczególności psów i jest ustawowym obowiązkiem gminy. W związku z powyższym podjął decyzję współpracy z firmą, która posiada schronisko i zajmuje się zwierzętami bezdomnymi. Numer telefonu do w/w firmy będzie rozpowszechniony wśród mieszkańców w celu zgłaszania pobytu takich zwierząt. W związku z faktem, że nie zawsze będzie możliwość odłowienia zgłoszonego psa, to wzorem Gminy Krypno pomagać, w miarę możliwości będą pracownicy GZGKiM.
 
 
 
 
Do punktu 5 p.pkt.b porządku obrad
 
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XI/48/07 w sprawie powołania zespołu do przedstawienia Radzie Miejskiej na sesji swojej opinii o zgłoszonych kandydatach na ławnika. Następnie, zwrócił się z prośbą do Pani Teresy Andruszkiewicz – Z-cy burmistrza z prośbą o omówienie projektu uchwały.
 
 
                Z-ca burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz poinformowała, że w związku z upływem kadencji ławnika, Rada Miejska ma obowiązek do końca października bieżącego roku wybrać nowego ławnika. Prezes Sądu Okręgowego w Białymstoku zgłosił zapotrzebowanie na jednego ławnika do Sądu Rejonowego w Białymstoku do orzekania w sprawach rodzinnych. Nowa kadencja ławników obejmuje lata 2008-2011. Ławnikiem z gminy Tykocin była Pani Irena Mieczkowska-Żendzian. Poinformowała, że kandydatów mogą zgłaszać prezesi sądów oraz mieszkańcy danej gminy. Kandydat na ławnika musi przedstawić zaświadczenie o niekaralności, zaświadczenie o stanie zdrowia, oświadczenie, że nie toczy się żadne postępowanie karne, dołączyć 3 zdjęcia i złożyć zgłoszenie do 30 czerwca br. Przed wyborem kandydata Rada Miejska ma obowiązek powołania zespołu do przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach. Ustawa nie określa liczebności zespołu. Powołany przez Radę Miejską zespół ma obowiązek zweryfikowania dokumentów złożonych przez kandydata i wydania opinii. Opinia zespołu nie jest wiążąca Radzie Miejskiej.
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zwrócił się z prośbą do radnych o zgłaszanie propozycji składu ilościowego powoływanego zespołu.
 
                Radny Robert Cimoch zgłosił propozycję 5-osobowego składu zespołu do przedstawienia Radzie Miejskiej na sesji swojej opinii o zgłoszonych kandydatach na ławnika.
 
                Salę obrad opuściła Radna Hanna Gładysz. Stan radnych obecnych na sesji 13.
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za 5-osobowym składem zespołu głosowało 13 obecnych radnych. 5-osobowy skład zespołu został przyjęty jednogłośnie.
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zwrócił się z prośbą o zgłaszanie kandydatur radnych do zespołu.
 
W wyniku dyskusji, do składu osobowego zespołu do przedstawienia Radzie Miejskiej na sesji swojej opinii o zgłoszonych kandydatach na ławnika zgłoszono n/w kandydatury radnych:
- Radosława Kopczewskiego – wyraził zgodę
- Franciszki Kruszewskiej – wyraziła zgodę
- Wojciecha Sadowskiego – wyraził zgodę
- Stanisława Rogalewskiego – wyraził zgodę
- Mieczysława Pańkowskiego – nie wyraził zgody
- Roberta Cimocha – nie wyraził zgody
- Jana Nartowicza – wyraził zgodę
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XI/48/07 w sprawie powołania zespołu do przedstawienia Radzie Miejskiej na sesji swojej opinii o zgłoszonych kandydatach na ławnika w osobach Radnego Radosława Kopczewskiego, Radnej Franciszki Kruszewskiej, Radnego Wojciecha Sadowskiego, Radnego Stanisława Rogalewskiego, Radnego Jana Nartowicza głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
 
 
 
Uchwała Nr XI/48/07
w sprawie powołania zespołu do przedstawienia Radzie Miejskiej na sesji swojej opinii o zgłoszonych kandydatach na ławnika
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
 
 
Do punktu 5 p.pkt c porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XI/49/07 w sprawie przyjęcia Gminnego Systemu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną. Następnie, zwrócił się do Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tykocinie Pani Cecylii Zalewskiej z prośbą o omówienie projektu uchwały.
 
 
Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tykocinie Pani Cecylia
Zalewska poinformowała, że art. 17 ustawy o pomocy społecznej zakłada opracowanie i realizację Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych oraz Gminnego Systemu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną. Oba opracowania będą miały istotne znaczenie w realizacji gminnej polityki społecznej i pozyskiwaniu środków z zewnątrz na realizację projektów miękkich. Zostały opracowane przy współpracy ze szkołą, policją i służbą zdrowia. Załączniki do uchwał w postaci strategii i programu zostały dostarczone radnym z materiałami na sesję.  Następnie, poprosiła o pytania.
 
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i pytań.
 
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XI/49/07 głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
 
 
Uchwała Nr XI/49/07
w sprawie przyjęcia Gminnego Systemu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
 
 
Do punktu 5 p.pkt d porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt
Uchwały Nr XI/50/07 w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych. Następnie, zwrócił się do Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tykocinie Pani Cecylii Zalewskiej z prośbą o omówienie projektu uchwały.
 
 
                O godz. 11.43 na salę obrad przybyła Radna Hanna Gładysz. Stan radnych obecnych na sesji 14.
 
Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tykocinie Pani Cecylia
Zalewska poinformowała, że jak wspomniała Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych pomoże w realizacji gminnej polityki społecznej i pozyskiwaniu środków na realizację projektów miękkich.
 
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i pytań.
 
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XI/50/07 głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
 
 
Uchwała Nr XI/50/07
w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
Do punktu 5 p.pkt e porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt
Uchwały Nr XI/51/07 w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Planu gospodarki odpadami dla Miasta i Gminy Tykocin. Następnie, zwrócił się do referenta ds. ochrony środowiska Pana Adriana Pogorzelskiego z prośbą o omówienie projektu uchwały.
 
 
Referent ds. ochrony środowiska Pan Adrian Pogorzelski przedstawił sprawozdanie z realizacji Planu gospodarki odpadami dla Miasta i Gminy Tykocin za okres od 14.09.2006 do 31.12.2006. Poinformował, że zostało ono opracowane zgodnie z wzorem opublikowanym przez Ministerstwo Środowiska. Obowiązek przedstawienia sprawozdania wynika z art. 14 ust. 13 pkt. 1 ustawy o odpadach. Sprawozdanie oprócz Rady Miejskiej, zostanie przedłożone Staroście Powiatu Białostockiego. Celem opracowania jest ocena w jakim stopniu udało się zrealizować założenia zawarte w Gminnym Programie Gospodarki Odpadami, uchwalonym Uchwałą Nr XLV/268/06 Rady Miejskiej z dnia 14 września 2006 r. Sprawozdanie opracowano zgodnie z planami wyższego szczebla: Krajowym Planem Gospodarki Odpadami, Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami, Powiatowym Planem Gospodarki Odpadami. Poinformował, że odpady powstające na terenie miasta i gminy Tykocin były dowożone na składowisko odpadów komunalnych w Tykocinie przez Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tykocinie, Przedsiębiorstwo MPO i ASTWA na podstawie podpisanych umów. W szczególności były to odpady zmieszane, zebrane w 2006 roku w ilości 1426,81 Mg. Pozostałe odpady to skrawki w ilości 0,1 Mg, ustabilizowane osady ściekowe w ilości 180 Mg oraz odpady pochodzące z piaskownika w ilości 45 Mg. Łącznie zgromadzono 1651,91 Mg. Odpady medyczne i weterynaryjne, z ubojni oraz zużyte baterie i akumulatory odbierane były bezpośrednio przez podmioty ze stosownymi uprawnieniami do transportu i unieszkodliwiania odpadów. Na terenie gminy prowadzona była także selektywna zbiórka odpadów. W tym celu w 2006 r. zakupiono 310 pojemników. W sumie na terenie gminy jest już około 800 sztuk pojemników. Wyposażenie gospodarstw domowych w pojemniki wpływa na redukcję odpadów dostarczanych na wysypisko. Dotychczas na ten cel pozyskano 18 000 zł. z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W 2006 r. na zakup 310 pojemników przeznaczono 20 397 zł., z czego 17 397 zł. to środki własne, a 3000 zł. pozyskane. Poinformował, że zebrano opakowania z tworzyw sztucznych w ilości 2Mg, opakowania z metanu w ilości 0,412 MG i opakowania szklane w ilości 10 MG. Zadania realizowane w Gminnym Programie Gospodarki Odpadami realizowane są sukcesywnie, ze szczególnym naciskiem na selektywną zbiórkę odpadów. Odpady komunalne wielkogabarytowe i budowlane odbierane są bezpośrednio od wytwórców i nie trafiają bezpośrednio na gminne składowisko odpadów. Kolejne zadania to podnoszenie świadomości społeczeństwa w zakresie gospodarki odpadami i organizowanie systemu zbiórki odpadów komunalnych, otwarcie Gminnego Punktu Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych oraz opracowanie i aktualizacja Gminnego Programu Gospodarki Odpadami na lata 2008 – 2011. Podsumowując stwierdził, że biorąc pod uwagę ilość zadań związanych z gospodarką odpadami oraz środki finansowe, są one realizowane sukcesywnie i nie upłynął termin ich realizacji.
 
Radna Franciszka Kruszewska stwierdziła, że należałoby się zastanowić nad kolejnym wysypiskiem, ponieważ na obecnym jest coraz mniej miejsca, albo przeznaczyć je tylko na odpady gminne.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że wysypisko w Sanikach jest wysypiskiem gminnym. Poinformował, że ostatnio miał wizytę V-ce prezydenta Białegostoku Pana Aleksandra Sosny, który prosił o możliwość składowania śmieci z Białegostoku na wysypisku gminnym. Nie zgodził się, ponieważ odpady z Białegostoku zasypałyby wysypisko gminne w miesiąc. Dodał, że firmy prywatne z koncesją przywożą na składowisko, śmieci tylko od mieszkańców gminy Tykocin na podstawie podpisanych umów. Gmina stara się nie dopuszczać, aby śmieci z innych gmin trafiały na jej teren. Na dzień dzisiejszy gminne składowisko ma pojemność na 2-3 lata. Potem, należy dokonać rekultywacji i poszukać nowego miejsca. Pozwolenie na eksploatację wysypiska sięga 2009 roku. Ma nadzieję, że przy obecnym zaawansowaniu składowania termin ten uda się przesunąć o kolejne 2-3 lata, ale nie ukrywa, że w przyszłości będzie to problem, który należy rozwiązać. Podejrzewa, że zaostrzone przepisy zobligują sąsiednie gminy położone wokół Białegostoku do przewożenia nieczystości do planowanej w Białymstoku spalarni śmieci. Natomiast, nieczystości organiczne będą składowane na wysypisku gminnym, a z selektywnej zbiórki  pojadą do powtórnego przerobu.
 
                Radna Hanna Gładysz zapytała, czy program usuwania materiałów azbestowych jest realizowany, czy dopiero jest taki zamiar?
 
Referent ds. ochrony środowiska Pan Adrian Pogorzelski poinformował, że program usuwania azbestu będzie zlecony do opracowania do końca 2007 roku.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że po opracowaniu programu usuwania materiałów azbestowych należy się liczyć z większymi uciążliwościami dla mieszkańców gminy Tykocin. Trzeba będzie korzystać z firm posiadających koncesję na utylizację. Ten program nie pomaga w pozyskaniu dotacji, a wręcz zaostrza kryteria przestrzegania przepisów środowiskowych i ekologicznych.
 
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XI/51/07 głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
 
 
Uchwała Nr XI/51/07
w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Planu gospodarki odpadami dla Miasta i Gminy Tykocin
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
 
 
Do punktu 6 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Opinii
 Nr XI/1/07 o poparciu listu wystosowanego przez Muzeum w Tykocinie do Pana Janusza Sejmeja Pełniącego Obowiązki Dyrektora TVP 3 w sprawie programu Telewizji Objazdowej wyemitowanego na antenie TVP 3 dnia 6 maja 2007 r. o mieście i mieszkańcach Tykocina. Następnie, zwrócił się do Z-cy burmistrza Pani Teresy Andruszkiewicz z prośbą o odczytanie w/w listu.
 
 
                Z-ca burmistrza Pani Teresy Andruszkiewicz odczytała list Muzeum w Tykocinie do Pana Janusza Sejmeja Pełniącego Obowiązki Dyrektora TVP 3 w sprawie programu Telewizji Objazdowej wyemitowanego na antenie TVP 3 dnia 6 maja 2007 r. o mieście i mieszkańcach Tykocina. List stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zapoznał radnych z poparciem sołtysów dla listu Muzeum, które stanowi załącznik do oryginału protokołu. Następnie, poprosił o dyskusję i wypracowanie opinii.
 
Radny Witold Rudawski zapytał, jakie informacje zostały podane w reportażu?
 
Sołtys Kolonii Tykocin Pan Jerzy Kapica oznajmił, że kiedyś ksiądz kanonik był postrzegany i pokazywany pozytywnie. Zapytał, co się zmieniło? Nie rozumie też, dlaczego Radny Rudawski nasłał prokuratora na księdza kanonika, będąc w dodatku z radnym Tykocina.
 
Radny Witold Rudawski odpowiedział, że zareagował na artykuł w gazecie. Uważa, że takiej czynności powinny dokonać władze. Do prokuratora zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie zarzucanych księdzu czynności.
 
                Radny Robert Cimoch zapytał, czy Telewizja Objazdowa sama przyjechała, czy na specjalne zaproszenie? Oglądając reportaż tej telewizji na temat Moniek wywnioskował, że telewizja ta oprócz afer, nic pozytywnego nie pokazuje. Rozumie reportaż „Sprawa dla reportera”, gdzie są rozstrzygane poważne problemy, nie rozumie natomiast reportaży Telewizji Objazdowej. Zapytał, kto zaprosił Telewizję Objazdową i kto wyraził zgodę na nakręcenie takiego programu?
 
                Przewodniczący obrad pan Bogusław Kwiatkowski oznajmił, że oglądał kilka programów Redaktor Marii Wiernikowskiej. W każdym z nich widział ludzi pod wpływem alkoholu.
 
                Radna Franciszka Kruszewska poinformowała, że z programu, który widziała przy Pomniku Stefana Czarnieckiego zaobserwowała, że ksiądz kanonik Witold Nagórski chętnie oprowadził po Alumnacie, chętnie rozmawiał z Redaktor Panią Marią Wiernikowską i nie zauważyła nic obraźliwego. Nie oglądała drugiej części filmu telewizji Objazdowej, który ukazał się w Telewizji. Ustosunkowując się to treści listu wystosowanego przez Muzeum w Tykocinie, poinformowała, że żaden z pracowników w/w instytucji nie wiedział o liście. W związku z powyższym wnioskuje, że list napisała sama Pani Ewa Wroczyńska. Uważa, że zasługi księdza kanonika Nagórskiego zostały  wygórowane. W odniesieniu do części zabytkowej poinformowała, że zamiast dachówką ceramiczną, nawy boczne kościoła pokrył blachodachówką. Stwierdziła, że nie robi tak osoba, która szczyci się odznaką Konserwatora Zabytków. List podaje, że ksiądz kanonik organizował szereg przedsięwzięć upamiętniających najważniejsze wydarzenia z historii Tykocina, jak rocznice wywózki. Oznajmiła, że się z tym nie zgadza, bo rocznice wywózki od zakończenia wojny były organizowane przez byłe współwięźniarki, które wróciły do Tykocina tj. Panią Alicję Bonusiewicz, jej mamę Mieczysławę Grabowską i Panią Dominikę Rudawską. One ze swoich składek ufundowały krzyż oraz kaplicę w kościele poświęconą mieszkańcom wywiezionym do obozów, chociaż zasługi przypisuje się księdzu kanonikowi Witoldowi Nagórskiemu. Od roku 90-tego, gdy wszelkie uroczystości były poprzedzane Mszą Świętą. Odprawiał je ksiądz kanonik Nagórski na prośbę organizatorów. W odniesieniu do uroczystości takich jak 3-Maja i 11-Listopada oznajmiła, że Święto 11-go Listopada było obchodzone od stanu wojennego, od momentu postawienia Pomnika Orła Białego. Podobnie Święto 3-go Maja. Zaświadcza to książka Pana Jana Zimocha. Z połowy listu wynika, że ksiądz kanonik zajmował się tematyką żydowską. Nie wie ile w tym prawdy. Uczestnicząc w imprezach organizowanych przez Muzeum w Tykocinie, widziała, że ksiądz również w nich uczestniczył jak wielu innych tykocinian. Stwierdziła, że przedstawione przez nią argumenty świadczą o dużym wygórowaniu zasług księdza kanonika.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że po wysłuchaniu bardzo pięknego listu napisanego przez Kierownika Muzeum w Tykocinie Panią Ewę Wroczyńską, który napisała ze szczegółowością historyka i biorąc pod uwagę wypowiedź Radnej Franciszki Kruszewskiej zasugerował,  wprowadzić drobną zmianę, że ksiądz kanonik Witold Nagórski był współorganizatorem uroczystości kościelno-państwowych, w których współuczestniczył. Mówi to po to, aby wypracować opinię rzeczywistą i uczciwą dla wszystkich.
 
                Radna Hanna Gładysz oznajmiła, że autorem listu jest Kierownik Pani Ewa Wroczyńska, która stwierdziła, że ksiądz kanonik był organizatorem uroczystości. Zapytała, czy wypada podważać Radnym stanowisko kierownika?
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz stwierdził, że Kierownik Ewa Wroczyńska pisząc, że ksiądz kanonik Witold Nagórski był organizatorem, na pewno miała na myśli, że był organizatorem jednym z wielu.
 
Radny Witold Rudawski zapytał, co było pokazane w reportażu Telewizji Objazdowej?
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski oznajmił, że większość osób oglądało reportaż i nie będzie tego streszczał. Uznał, że w głosowaniu radni wyrażą pozytywną lub negatywną opinię.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że może wskazać jeden nieprawdziwy fakt z reportażu, który podał, że obecny burmistrz wygrał wybory dzięki księdzu kanonikowi Nagórskiemu. Oznajmił, że zasługa księdza kanonika w wygraniu wyborów była żadna. Jako kandydat na burmistrza zarówno w pierwszej i drugiej kadencji nie zrobił żadnej ulotki i plakatu wyborczego w odróżnieniu do kontrkandydatów np. Pana Marka Purowskiego, którego plakat wyborczy wisiał na Alumnacie. Fakt ten, nie przemawia za pomocą księdza w wygraniu wyborów.
 
Sołtys Kolonii Tykocin Pan Jerzy Kapica dodał, że obecny Burmistrz wygrał wybory i za księdza proboszcza Witolda Nagórskiego i za księdza proboszcza Stanisława Szymborskiego. Następnie, zapytał z jakiego powodu zmieniło się nastawienie do księdza kanonika, skoro do tej pory był przedstawiany bardzo pozytywnie. Dlaczego niektórzy mieszkańcy Tykocina zaczęli w ten sposób oceniać księdza, który tak wiele zrobił. Od mieszkańców wsi, nigdy nie usłyszał złego słowa na temat księdza kanonika.
 
Radny Radosław Kopczewski zapytał, czy reportaż był zupełnie przeciwstawny  do informacji zawartych w liście Muzeum? Stwierdził, że informacje w liście Muzeum są  zgodne z obserwacjami na temat księdza.
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski oznajmił, że nie podejmie się roli streszczenia reportażu. Wskazał, że część informacji można wywnioskować z listu Kierownika Ewy Wroczyńskiej.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz przyznał, że osobom, które nie widziały programu trudno wyrazić opinię.
 
Radna Hanna Gładysz stwierdziła, że wszyscy doskonale wiedzą,  co było w reportażu.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że jeżeli ktoś się zgadza z wyrobioną opinią na temat działalności księdza kanonika i przedstawioną informcją przez Kierownika Muzeum Panią Ewę Wroczyńską może z czystym sumieniem zagłosować pozytywnie. Natomiast, jeżeli jest osoba, która się z powyższym nie zgadza, może wyrazić inną opinię. Gdyby był radnym, uczciwie zagłosowałby za opinią wyrażoną przez Kierownika Muzeum.
 
                Radny Robert Cimoch odpowiedział, że sołtysi wyrazili opinię zgodnie z własnym sumieniem, podobnie to zrobią radni.
                                                                                                                                                                                               
Radna Franciszka Kruszewska poprosiła o wyłączenie z głosowania nad Opinią Nr XI/1/07 o poparciu listu wystosowanego przez Muzeum w Tykocinie do Pana Janusza Sejmeja Pełniącego Obowiązki Dyrektora TVP 3 w sprawie programu Telewizji Objazdowej wyemitowanego na antenie TVP 3 dnia 6 maja 2007 r. o mieście i mieszkańcach Tykocina.
 
Przewodniczący obrad na wniosek Radnej Franciszki Kruszewskiej wyłączył ją z głosowania nad w/w opinią.
 
O godz. 12.37 Radny Witold Rudawski wyszedł z sali obrad. Stan radnych obecnych 13. Uprawnionych do głosowania nad Opinią 12 radnych.
 
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Opinią Nr XI/1/07 głosowało 12 radnych. Opinia została podjęta jednogłośnie.
 
 
Opinia Nr XI/1/07
o poparciu listu wystosowanego przez Muzeum w Tykocinie do Pana Janusza Sejmeja Pełniącego Obowiązki Dyrektora TVP 3 w sprawie programu Telewizji Objazdowej wyemitowanego na antenie TVP 3 dnia 6 maja 2007 r. o mieście i mieszkańcach Tykocina.
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
              
           Przewodniczący obrad zwrócił się z prośbą do radnych, którzy zagłosowali za przyjęciem Opinii Nr IX/1//07 o stwierdzenie swego poparcia poprzez wpisanie się na listę. Następnie, zapoznał radnych z treścią listu, który zostanie przesłany do Pana Janusza Sejmeja Pełniącego Obowiązki Dyrektora TVP 3 w sprawie programu Telewizji Objazdowej wyemitowanego na antenie TVP 3 dnia 6 maja 2007 r. o mieście i mieszkańcach Tykocina.
 
 
 
 
Do punktu 7 porządku obrad
 
                Radna Franciszka Kruszewska ustosunkowała się do odpowiedzi na interpelację, dotyczącą budowy płotu na placu znajdującym się przy ul. Jordyka , na przeciw kina „Hetman”. Stwierdziła, że odpowiedź na jej interpelację jest nie zgodna z obecnie obowiązującym prawem, na które powołuje się Burmistrz. Prawo budowlane w art. 30 ust. 1 pkt. 3 nakazuje zgłoszenie budowy ogrodzeń od dróg, placów, torów itp. Art. 32 ust. 4 pkt. 2 mówi: „Oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej o posiadaniu prawa do dysponowania nieruchomościąDodała, że do zgłoszenia powinny być dołączone rysunki i szkice danego ogrodzenia. Mimo, że nieruchomość jest parafialną,  w ogłoszeniach parafialnych nie było na ten temat informacji.
 
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz ustosunkowując się do wypowiedzi Radnej Franciszki Kruszewskiej oznajmił, że jej zarzut jest nieprawdziwy, co potwierdzi protokół i zapis z taśmy posiedzenia sesji. Sprostował, że mówił o warunkach zabudowy. Informował, że Gmina uczestniczy w wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy. W przypadku budowy płotów od ulic i placów do wysokości 2,2 m, nie ma podstawy prawnej, żeby Gmina wydawała decyzję. Temat ten jest rozstrzygany na szczeblu Starostwa.
 
                Radna Franciszka Kruszewska wskazała, że w odpowiedzi na interpelację Burmistrz napisał, że zgodnie z ustawą Prawo budowlane budowa ogrodzeń do wysokości 2,20 m nie wymaga zgłoszenia w Urzędzie Miejskim. Dodała, że wszelkie decyzje wstępne wydaje Burmistrz, a potem urzędy wyższe ustosunkowują się do w/w decyzji.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz zwrócił się do Architekta Gminy Pani Aliny Matysiuk-Stankiewicz z prośbą o szczegółowe wyjaśnienie  tematu zgłoszeń budowy płotów.
 
Architekt Gminy Pani Alina Matysiuk-Stankiewicz wyjaśniła, że art. 29 i 30 prawa budowlanego wymienia z nazwy i opisu inwestycje, które nie wymagają wydania wstępnej decyzji Gminy. Takimi inwestycjami są roboty budowlane, remonty itp. Gmina jest wyłączona z tego postępowania. Nie jest stroną postępowania.
 
Radna Franciszka Kruszewska oznajmiła, że osoba wykonująca pracę budowlaną powinna posiadać dokumenty.
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski oznajmił, że poruszana sprawa nie dotyczy Burmistrza, więc nie powinna być omawiana.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że Radna Franciszka Kruszewska pytała, czy Gmina wydała stosowne pozwolenie na budowę płotu. Odpowiedź informowała, że Gmina w przypadku budowy płotu nie wydaje stosownych dokumentów. Ten temat rozstrzyga Starostwo Powiatowe.
 
Radna Franciszka Kruszewska odpowiedziała, że żałuje, iż w interpelacji Burmistrz nie poinformował ją, że sprawa ta należy do kompetencji Starosty.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że odpowiedział konkretnie na zadane pytanie w interpelacji.
 
                Z-ca przewodniczącego obrad Pan Jerzy Augustynowicz zapytał Radną Franciszkę Kruszewską, czy działka parafialna wyglądałaby ładniej bez nowego płotu?
 
Radna Franciszka Kruszewska oznajmiła, że na działce parafialnej kiedyś można było zaparkować. Oznajmiła, że widziała jak policja wręczała mandaty kierowcom samochodów, którzy zaparkowali przed kościołem.
 
Z-ca przewodniczącego obrad Pan Jerzy Augustynowicz zapytał, kiedy taka sytuacja miała miejsce? Stwierdził, że Radna Franciszka Kruszewska jako mieszkanka Tykocina powinna wstydzić się poruszając w/w tematy i mieszać w to księdza kanonika Witolda Nagórskiego. Następnie, w imieniu swoim i Prezesa Monieckiej Spółdzielni Mleczarskiej podziękował Burmistrzowi za udzielenie poparcia społecznego w trudnych chwilach tj. aresztowania za pomówienia. Podziękował wszystkim rolnikom, którzy udzielili poparcia na listach oraz rolnikom, którzy 20 czerwca pojechali pod sąd, aby bronić prezesa. Dzięki temu Spółdzielnia odzyskała Prezesa, a zakład nie popadł w ruinę. W najbliższym czasie miały być składane dokumenty do Agencji o zwrot połowy środków finansowych za budowę proszkowni. Gdyby nie odbyło się to na czas, mleczarnia zbankrutowałaby, a straty zostałyby pokryte udziałami rolników. Gmina Tykocin jest największym dostawcą mleka, a taka sytuacja zwiastowałaby rolnikom długi. Kończąc ponownie podziękował Burmistrzowi i wszystkim, którzy przyczynili się do uwolnienia prezesa.
 
Radny Stanisław Rogalewski wracając do tematu ogrodzenia stwierdził, że nie widzi problemu zrobienia na działce parkingu, mimo stojącego płotu.
 
Radna Franciszka Kruszewska oznajmiła, że jest za tym , aby na tej działce był  parking.
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski oznajmił, że podejrzewa, iż na tej działce będzie parking, podobnie jak miała być plaża na działce parafialnej.
 
                Radna Franciszka Kruszewska oznajmiła, że z jej informacji wynika, że Kościół nie pozbywa się swoich dóbr, tylko jeszcze odzyskuje.
 
                Radny Witold Rudawski zaproponował, aby ziemie pod kąpielisko nabyć od osób prywatnych. Można porozmawiać z Panem Romanem Bystrowskim i Panią Wysocką. To są renciści i emeryci, którzy być może łatwiej sprzedadzą działki,  niż rolnicy. Zaproponował powołać komisję w tej sprawie.
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zapytał, czy wskazane nieruchomości są  z drugiej strony łąki parafialnej?
 
Radny Witold Rudawski oznajmił, że nie. Poinformował, że dochodzą do jamy i idą w stronę zamku.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz nawiązując do wypowiedzi Radnego Witolda Rudawskiego poprosił, aby radni zadeklarowali swoją chęć przeprowadzenia rozmów z właścicielami łąk nad Narwią w celu zorganizowania kąpieliska. Pomoże to w wiarygodnym ustaleniu ceny. Uważa, że przy tym temacie najbardziej Burmistrzowi pomogłaby Komisja Rozwoju, Finansów i Promocji Rady Miejskiej.
 
Radny Radosław Kopczewski nawiązując do zbliżającej się „Biesiady Miodowej” zapytał, jak zostanie rozwiązana kwestia parkingów? Stwierdził, że należy jak najwcześniej stworzyć plan zagospodarowania pojazdów podczas imprezy. Można zrobić ulice jednokierunkowe z możliwością parkowania po jednej stronie lub zorganizować rolników do wynajmowania łąk i pól pod parkingi.
 
                Radny Witold Rudawski zapytał, czyją własnością jest niezagospodarowany plac przy ul. Piłsudskiego, który kiedyś był własnością Pani Baranowskiej.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że jest on własnością Gminy.
 
Radny Witold Rudawski oznajmił, że z informacji od mieszkańców wie, że miał tam być  zorganizowany plac zabaw dla dzieci. Jest on bardzo potrzebny. Należy się nad tym zastanowić lub sprzedać działkę.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że działka przy ul. Piłsudskiego samodzielnie, nie spełnia wymogów budowlanych. Następnie, odniósł się do zapytania Radnego Radosława Kopczewskiego informując, że rozmawiał na temat organizacji ruchu z organizatorami imprezy tj. „Stowarzyszeniem Podlaska Biesiada Miodowa”, które zadeklarowało swoją pomoc. W związku z powyższym zostanie wykorzystane ich doświadczenie w zorganizowaniu parkingów na terenie Tykocina, prywatnych posesji i polach rolników. Ponadto, zostaną oznaczone ulice, w celu umożliwienia przejezdności. Temat organizacji ruchu musi być dopracowany, aby Biesiada Miodowa w Tykocinie była oceniona pozytywnie i miała kontynuację w latach przyszłych.
 
Radna Franciszka Kruszewska zapytała, czy Podlaska Biesiada Miodowa będzie organizowana wspólnie z Kurowem?
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że Dyrektor Narwiańskiego Parku Narodowego i Wójt Gminy Kobylin Borzymy będą organizować drugą biesiadę miodową w Narwiańskim Parku Narodowym.
 
Radna Franciszka Kruszewska oznajmiła, że obie biesiady odbędą się w jednym czasie.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że głównym organizatorem Podlaskiej Biesiady Miodowej jest Stowarzyszenie Podlaska Biesiada Miodowa, którego prezesem jest Pani Janina Czyżewska. Stowarzyszenie Podlaska Biesiada Miodowa przeniosło imprezę do Tykocina, a gospodarz gminy ją przyjął. Z informacji od Prezes Pani Janiny Czyżewskiej wie, że stowarzyszenie posiada wszelkie prawa do logo, znaku towarowego, pomysłu oraz wymogów jakościowych miodu. Mimo tego Narwiański Park Narodowy i gmina Kobylin Borzymy ma prawo robić konkurencyjną imprezę.
 
Radna Franciszka Kruszewska zapytała, czy gmina Tykocin należy do związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że gmina Tykocin jest członkiem Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego.
 
Radna Franciszka Kruszewska poinformowała, że gmina Choroszcz, Krypno, Sokoły, Zawady należące do Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego reprezentowały województwo podlaskie w Warszawie. Ukazała się na podstawie tego ciekawa wkładka w gazecie. Jej zdaniem Tykocin też ma się czym pochwalić i powinien brać udział w takich imprezach. Można pokazać rękodzieło ludowe, wyroby chlebowe, potrawy żydowskie, Tykocińską Orkiestrę Dętą, Hetmanki. Prezes Związku Pan Mirosław Lech wypowiadał się, że w tydzień po wystawie w Warszawie Związek Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego prezentował się na Pomorzu.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz ustosunkowując się do powyższej wypowiedzi uznał ją za słuszną. Uzasadnia ona zapisane w korekcie budżetu środki na zakup namiotu z herbem Tykocina do wykorzystania podczas wystaw promocyjnych. Następnie stwierdził, że głównym źródłem utrzymania mieszkańców Gminy Tykocin jest rolnictwo. Natomiast rozwijająca się turystyka jest przyszłością i należy ją promować. Gmina Tykocin mając wysoko rozwinięte rolnictwo, nie posiada wypromowanych produktów regionalnych, jak ser koryciński czy ogórek kruszewski. Takie produkty występują w gminach podupadłych rolniczo. Gmina Tykocin może się pochwalić, że jest największym dostawcą mleka do Mleczarni w Mońkach.
 
Z-ca burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz nawiązując do wymiany dowodów osobistych poinformowała, że osobom starszym, można zrobić zdjęcie aparatem cyfrowym i wywołać u fotografa w Białymstoku.
 
 
 
 
Do punktu 7 porządku obrad
 
                        W związku z wyczerpaniem porządku dziennego obrad, Przewodniczący zamknął obrady o godz. 1309, dziękując wszystkim za przybycie.
 
 
                        Na tym protokół zakończono.
 
 
 
Protokołowała:
 
Barbara Zachowicz

Metryka strony

Udostępniający: UM TYKOCIN

Wytwarzający/odpowiadający: Paweł Pogorzelski

Wprowadzający: Paweł Pogorzelski

Data wprowadzenia: 2007-11-16

Data modyfikacji: 2007-11-16

Opublikował: Paweł Pogorzelski

Data publikacji: 2007-11-16