Protokół Nr XIII

  Protokół Nr XIII/07
z XIII sesji Rady Miejskiej w Tykocinie
z dnia 28 grudnia 2007 r.
 
 
 
 
                XIII sesja Rady Miejskiej w Tykocinie odbyła się w Centrum Kultury, Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej w Tykocinie pod przewodnictwem Przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie Pana Bogusława Kwiatkowskiego.
 
 
                W obradach udział wzięli radni, sołtysi, pracownicy obligowani z urzędu, zaproszeni goście oraz mieszkańcy miasta i gminy Tykocin, według list załączonych do protokołu.
 
 
 
 
Do punktu 1 porządku obrad:
 
                Pan Bogusław Kwiatkowski, Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie przywitał przybyłych na sesję radnych, sołtysów, pracowników urzędu, zaproszonych gości oraz mieszkańców miasta i gminy Tykocin. Stwierdził, że ilość obecnych radnych na sesji, zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Obrady rozpoczęto o godz. 1005. Stan radnych 15, obecnych 14. Następnie z okazji Świąt Bożego Narodzenia i zbliżającego się Nowego Roku 2008 złożył wszystkim najserdeczniejsze życzenia: zdrowia, pokoju ducha, spełnienia marzeń, wielu łask bożych i wzajemnego szacunku.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że przesłaniem rodzącego się Chrystusa jest służebność. Samorząd Gminy powinien dążyć do dobrego służenia mieszkańcom całej Gminy poprzez politykę zrównoważonego rozwoju. W okresie świąteczno- noworocznym życzył wszystkim wszystkiego najlepszego, dużo zdrowia, pomyślności i spełnienia marzeń, poprzez czynienie i realizację wszystkich zadań gminnych, które wynikają z potrzeb mieszkańców.
 
                Ksiądz kanonik Witold Nagórski podziękował za zaproszenie na sesję, a następnie przekazał zgromadzonym życzenia świąteczne i noworoczne. Nawiązał do Encykliki o nadziei Papieża Benedykta XVI wskazującej na łączność nadziei z miłością przez Boga. Życzył wszystkim dużo miłości, szukania tego co łączy, a nie dzieli i budowania wzajemnej wspólnej więzi dla dobra całej Gminy.
 
                Ksiądz Dyrektor Andrzej Stypułkowski wyraził podziękowanie za spotkanie na uroczystej sesji Rady Miejskiej w Tykocinie. Przekazał, że Encyklika o nadziei Ojca Świętego  rozróżnia dwie nadzieje doczesną i chrześcijańską. Życzył wszystkim umiejętności wyważenia tych dwóch nadziei i nadziei bożej na każdy dzień.
 
                Kierownik Muzeum w Tykocinie Pani Marzena Pisarska – Kalisty w imieniu pracowników Muzeum w Tykocinie życzyła, aby nowonarodzone dzieciątko błogosławiło w życiu osobistym i zawodowym. Następnie, zaprosiła na wieczór bożonarodzeniowy do Muzeum w Tykocinie, który odbędzie się 6 stycznia 2008 r. o godz. 15.00.
               
Po w/w wystąpieniach radni, sołtysi, goście zaproszeni i pracownicy Urzędu Miejskiego połamali się opłatkiem.
 
 
 
 
Do punktu 2 porządku obrad
  
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym proponowany porządek obrad. Następnie, zaproponował rozszerzenie proponowanego porządku obrad o:
- punkt 4 „Sprawozdanie z działalności Burmistrza Tykocina za okres od 27 września 2007 r.
 do 28 grudnia 2007 r.
- omówienie sprawozdania,
- dyskusja nad sprawozdaniem”.
         W zarządzonym głosowaniu jawnym za wprowadzeniem do porządku obrad w/w punktu głosowało 14 radnych. Punkt 4 „Sprawozdanie z działalności Burmistrza Tykocina za okres od 27 września 2007 r. do 28 grudnia 2007 r., omówienie sprawozdania, dyskusja nad sprawozdaniem” został wprowadzony jednogłośnie.
- punkt 5 „Rozstrzygnięcie konkursu „Na najlepszą realizację zadań programu na rzecz  
 poprawy bezpieczeństwa pracy w gospodarstwie rolnym”.
           W zarządzonym głosowaniu jawnym za wprowadzeniem do porządku obrad w/w punktu głosowało 14 radnych. Punkt 5 „Rozstrzygnięcie konkursu „Na najlepszą realizację zadań programu na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy w gospodarstwie rolnym” został wprowadzony jednogłośnie.
- punkt 6 p. pkt. d „w sprawie przyjęcia uchwały zmieniającej Uchwałę Nr XII/62/07 z dnia
 29 listopada 2007 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków 
 transportowych”.
         W zarządzonym głosowaniu jawnym za wprowadzeniem do porządku obrad w/w punktu głosowało 14 radnych. Punkt 6 p. pkt. d „w sprawie przyjęcia uchwały zmieniającej uchwałę Nr XII/62/07 z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych” został wprowadzony jednogłośnie.
Przewodniczący obrad zapytał, czy radni mają uwagi do proponowanego porządku obrad.
 
             Radna Franciszka Kruszewska złożyła wniosek, aby przy punkcie dotyczącym uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2008 r. wprowadzić podpunkt „dyskusja”.
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski oznajmił, że punkt w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2008 rok obejmuje dyskusję. Nie mniej jednak zarządził głosowanie nad wprowadzeniem zmiany.
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem wniosku Radnej Franciszki Kruszewskiej głosowało 14 radnych. Wniosek został przyjęty jednogłośnie.
 
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 14 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie i przedstawiał się następująco:
 
1.     Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2.     Przyjęcie porządku obrad.
3.     Przyjęcie protokołu z XII sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.
4.     Sprawozdanie z działalności Burmistrza Tykocina za okres od 27 września 2007 r. do 28 grudnia 2007 r.
- omówienie sprawozdania,
- dyskusja nad sprawozdaniem.
5.     Rozstrzygnięcie konkursu „Na najlepszą realizację zadań programu na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy w gospodarstwie rolnym”.
6.     Podjęcie uchwał w sprawach:
a)     zmian w budżecie gminy na 2007 r.;
b)     uchwalenia budżetu gminy na 2008 rok;
-      odczytanie opinii Komisji działających przy Radzie Miejskiej w Tykocinie o                projekcie Zarządzenia Nr 40/07 Burmistrza Tykocina z dnia 14 listopada 2007             r. w sprawie projektu budżetu gminy na 2008 rok
-    dyskusja.
c)     uzgodnienia zmiany powierzchni Narwiańskiego Parku Narodowego i uszczegółowienia opisu granic Parku,
d)     zmieniająca uchwałę Nr XII/62/07 z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych
7.     Interpelacje i zapytania radnych.
8.     Odpowiedź Burmistrza Tykocina na interpelację złożoną przez Radnego Witolda Rudawskiego na XII sesji Rady Miejskiej w Tykocinie w dniu 29 listopada 2007 roku.
9.     Wolne wnioski i informacje.
10.   Zakończenie sesji.
 
 
 
 
Do punktu 3 porządku obrad
 
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zwrócił się o przyjęcie protokołu z XII sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.
 
 
                Radni do protokołu nie wnieśli uwag i pytań.
 
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu z XII sesji Rady Miejskiej głosowało 12 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Protokół został przyjęty większością głosów.
 
 
Do punktu 4 porządku obrad
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz omówił sprawozdanie ze swojej działalności za
okres od 27 września 2007 r. do 28 grudnia 2007 r., które stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zapytał czy radni mają pytania do sprawozdania Burmistrza.
 
Mieszkaniec Tykocina Pan Franciszek Backiel zapytał, ile razy w ciągu roku był zmieniany budżet gminy?
 
Skarbnik Gminy Pani Dorota Sadowska odpowiedziała, że budżet jest opracowywany bardzo szczegółowo. Nie można przewidzieć na początku roku wydatków, jakie będą ponoszone w ciągu roku. Dlatego, przynajmniej raz w miesiącu jest robiona zmiana w budżecie.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz przytaczając zapis z Zarządzenia Nr 39/07 Burmistrza Tykocina wskazał, że korekty budżetu następują także z chwilą przyznania dotacji Gminie, jak również na wnioski dyrektorów szkół, pod konkretnie uzasadnione potrzeby. 
 
Radna Franciszka Kruszewska oznajmiła, że w przekazywanych radnym materiałach nie spotkała się z wyceną rzeczoznawcy majątkowego budynku po byłej szkole w Łopuchowie, który został sprzedany w październiku z zyskiem 52 000 zł. W związku z powyższym zapytała, ile wynosiła wycena?
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że nie pamięta kiedy została sporządzona wycena rzeczoznawcy, nie mniej jednak, bez niej nie można dokonać sprzedaży majątku gminnego. Wycena ważna jest 1 rok. Przetarg na zbycie budynku po byłej szkole w Łopuchowie ogłaszany był 3-krotnie z aktualną wyceną rzeczoznawcy. Przy trzecim przetargu kwotę 80 000 zł. obniżono do 50 000 zł. Cała dokumentacja z przeprowadzonego przetargu znajduje się w Urzędzie Miejskim, w związku z powyższym zaprosił Radną Franciszkę Kruszewską do zapoznania z nią.
 
Radna Franciszka Kruszewska nawiązując do remontów dróg, wskazała że nawieziony w czerwcu żwir na drogę biegnącą wzdłuż rzeki Narew, za domostwami z ulicy 11-go Listopada, był słabej jakości, bez domieszki gliny. Ponadto, został źle usypany i przy pierwszych pracach polowych droga uległa zniszczeniu, na tyle, że podczas wakacji nie była przejezdna rowerem. Na dzień dzisiejszy droga przy Narwi wygląda tak samo, jak przed remontem. W związku z powyższym, taką naprawę dróg uznała za mijającą się z celem i przynoszącą zarobek tylko właścicielom ciężarówek dowożącym żwir. Natomiast, za bardzo dobrze wyremontowaną, wskazała drogę przy hydrofornii, którą naprawiono już z domieszką gliny.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że wożenie gliny na drogi jest dywersją. Ponadto, w zasobach Gminy nie ma żwiru o bardzo dobrej jakości, który w obecnych czasach kosztuje ok. 100 zł/m3. Żwir gminny jest wyceniany na 5 zł/m3. Dodał, ze osobiście spotkał się z bardzo pozytywną oceną mieszkańców dotyczącą wyremontowanych dróg.
 
Mieszkaniec Tykocina Pan Franciszek Backiel poinformował o niebezpiecznych dziurach w jezdni na trasie Saniki-Sawino.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że na wniosek sołtysa ze wsi Sawino Pana Janusza Kowalewskiego droga została naprawiona przez Powiatowy Zarząd Dróg.
 
 
 
 
Do punktu 5 porządku obrad
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przywitał przedstawiciela KRUS Pana Krzysztofa Kozioł, którego zaprosił do przeprowadzenia rozstrzygnięcia konkursu „Na najlepszą realizację zadań programu na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy w gospodarstwie rolnym”.
 
 
                Pracownik KRUS Pan Krzysztof Kozioł przywitał wszystkich zgromadzonych na sali obrad. Oznajmił, że przypadł mu zaszczyt przeprowadzenia rozstrzygnięcia wspólnego konkursu organizowanego przez KRUS i Urząd Miejski w Tykocinie pod nazwą „Na najlepszą realizację zadań programu na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy w gospodarstwie rolnym”. Konkurs został przeprowadzony w miejscowości Siekierki. Po przeprowadzonym szkoleniu dla rolników na temat bezpieczeństwa pracy w gospodarstwie rolnym do konkursu zgłosiło się 7 rolników. Po wizytacji gospodarstw rolnych, wydano rolnikom zalecenia dotyczące poprawy zagrożeń. Z 7 wizytowanych gospodarstw 5 rolników poprawiło łącznie 20 zagrożeń w gospodarstwach rolnych. Po podsumowaniu wyników I miejsce zajął Pan Henryk Ostrowski, II miejsce Pan Grzegorz Perkowski, III miejsce Pan Piotr Ostrowski, IV Pan Stanisław Śliwonik, V miejsce Pan Władysław Łapiński.
 
                Burmistrz Tykocina Pan Krzysztof Chlebowicz wręczył wszystkim rolnikom nagrody i przekazał gratulacje.  Oznajmił, że ma nadzieję, że nagrodzeni rolnicy będą przykładem dla innych. Następnie, podziękował przedstawicielowi KRUS-u za pomoc w zorganizowaniu w/w konkursu i zapewnił o dalszej współpracy Gminy przy organizacji podobnych konkursów.
 
                Do gratulacji rolnikom przyłączył się Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski.
 
 
 
 
Do punktu 6 p. pkt. a porządku obrad
 
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XIII/69/07 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok. Następnie, zwrócił się do Skarbnika Gminy Pani Doroty Sadowskiej z prośbą o omówienie w/w uchwały.
 
 
                Skarbnik Gminy Pani Dorota Sadowska omówiła zmiany w budżecie, które stanowią załącznik do oryginału protokołu.
 
                Radny Witold Rudawski oznajmił, że korekty budżetu są niezbędne do wprowadzania, nie mniej jednak zapostulował, aby nie robić korekt w wydatkach sztywnych.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że niektóre wydatki w budżecie jak diety radnym łatwo można wyliczyć, ponieważ stanowią ryczałt, natomiast w przypadku diet sołtysów, które są naliczane od posiedzenia, do budżetu przyjmuje się średnią przewidywaną obecność sołtysów na sesjach. Można zabezpieczyć maksymalną kwotę na diety sołtysom, ale ona również nie wyeliminuje korekty.
 
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/68/07 głosowało 12 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.
 
 
Uchwała Nr XIII/69/07
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu
 
 
 
 
Do punktu 6 p. pkt. b porządku obrad
 
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XIII/70/07 w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2008 rok. Następnie, udzielił głosu Przewodniczącym Komisji w celu odczytania opinii:
 
 
            Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Rady Miejskiej w Tykocinie Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię X/12/07 Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 3 grudnia 2007 r. o projekcie Zarządzenia Nr 40/07 Burmistrza Tykocina z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie projektu budżetu gminy na 2008 rok. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury i Sportu Rady Miejskiej w Tykocinie Pani Hanna Gładysz odczytała pozytywną Opinię IX/5/07 Komisji Oświaty Kultury i Sportu z dnia 6 grudnia 2007 r. o projekcie Zarządzenia Nr 40/07 Burmistrza Tykocina z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie projektu budżetu gminy na 2008 rok. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
  Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię VII/3/07 Komisji Rewizyjnej z dnia 7 grudnia 2007 r. o projekcie Zarządzenia Nr 40/07 Burmistrza Tykocina z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie projektu budżetu gminy na 2008 rok. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
                Skarbnik Gminy Pani Dorota Sadowska omówiła radnym projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2008 rok, stanowiący załącznik do niniejszego protokołu.
                  
                Radny Witold Rudawski oznajmił, że przy wzroście podatków, w budżecie gminy na 2008 rok maleją wpływy. Oświadczył, że mimo iż w budżecie gminy na 2008 rok nie ma zapisanej realizacji budowy ulicy Browarnej i mimo, że w jego ocenie w większości budżet jest skazany na „przejedzenie” będzie głosował za jego przyjęciem, prosząc Burmistrza i radnych o przyjrzenie się wydatkom sztywnym i poczynienie starań w kierunku znalezienia oszczędności.
 
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zapytał Radnego Witolda Rudawskiego, o rozwinięcie stwierdzenia „przejedzenie budżetu”.
 
                Radny Witold Rudawski oznajmił, że w budżecie gminy na 2008 r. zauważył za dużo wydatków na biurokrację.
 
                Radna Franciszka Kruszewska oznajmiła, że porównując budżet z poprzedniego roku zauważyła wzrost zadłużenia gminy i planowany kolejny wzrost zadłużenia w 2008 roku na około 1 mln złotych. Zauważyła, że gminy Tykocin nie stać na dalsze zadłużanie i nie wie, czy Rada Miejska ma upoważnienie od mieszkańców do zaciągania tak wysokich kredytów. W związku budową boiska sportowego w Radulach, planuje się ulepszenie boisk przy Zespole Szkół i Przedszkola w Tykocinie. Zwróciła uwagę, że gminy sąsiednie jak Krypno, i Dobrzyniewo inwestują w obiekty sportowe w miejscowości gminnej. Jej zdaniem Gmina Tykocin rozdwaja się. Liczba uczniów w Zespole Szkół w Radulach zmniejsza się i w przyszłości może dojść do likwidacji szkoły. Poddała pod wątpliwość, czy budowa dwóch obiektów sportowych na terenie gminy,  to nie rozrzutność. Nie wiadomo także, jaki będzie miała zasięg strefa ochronna, związana z budową trasy szybkiego ruchu Warszawa -Białystok i czy nie wejdzie w teren wybudowanych obiektów sportowych przed szkołą. Wskazała, że w projekcie budżetu zwiększono Burmistrzowi samodzielność zaciągania kredytu z kwoty 2 mln w 2007 r. do 2,9 mln zł. w 2008 r. oraz upoważniono do dokonywania zmian w planie wydatków, polegających na przenoszeniu wydatków między rozdziałami i paragrafami w ramach działu. Jej zdaniem o wysokości zaciąganych zobowiązań finansowych  oraz o dokonywaniu zmian w planie wydatków powinny decydować komisje, które nie są w pełni wykorzystywane w pracach Rady Miejskiej. W związku z powyższym będzie głosowała przeciw budżetowi na 2008 rok.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że każdy radny ma prawo wyrazić swoją opinię na temat przygotowanego budżetu gminy na 2008 rok. Swoją wypowiedzią Radna Franciszka Kruszewska potwierdziła słowa z rozmowy z Dyrektorem Zespołu Szkół i Przedszkola w Tykocinie Panem Wojciechem Andraszkiem, że nie pozwoli wybudować boisk w Radulach. Podkreślił, że jej opinia nie może wywrzeć negatywnego wpływu na Radę, ponieważ pozyskanie środków na budowę boisk w Radulach i Placu Czarnieckiego w Tykocinie było sukcesem radnych poprzedniej kadencji i było możliwe dzięki dobrej współpracy Burmistrza z radnymi i dzięki dobrym kontaktom z Zarządem Województwa Podlaskiego. Potwierdzeniem tego może być fakt, że nie wiele gmin pozyskało dwie dotacje z jednego okresu.Uważa, że nie skorzystanie z dotacji 450 000 zł. byłoby wielką niegospodarnością. Poinformował, że nie można było z jednego programu otrzymać dwóch dotacji na realizację inwestycji w jednej miejscowości i w jednym roku. Stąd jego decyzją skierowano środki finansowe na Zespół Szkół w Radulach, który będzie funkcjonował, a jego warunki do edukacji będą coraz lepsze. Stwierdził, że wielki sukces poprzedniej Rady i Burmistrza próbuje się zamienić w porażkę, co jest bardzo przykre. Boiska w Radulach będą służyć nie tylko młodzieży szkolnej. Jest przekonany, że przy inicjatywie tamtejszych nauczycieli będą dobrze wykorzystywane.
 
                Radny Radosław Kopczewski zauważył, że pieniądze zainwestowane w sport nie będą zmarnowane. 450 000 zł to duża kwota i duży zysk dla gminy. Nie można zakładać na wstępnie, że szkoła w Radulach zostanie zamknięta, gdyż młodzież szkolna powinna mieć równe szanse rozwoju.
 
                Radna Franciszka Kruszewska oznajmiła, że jej zdaniem warunki pracy młodzieży z Radul są lepsze niż w Tykocinie.
 
                Radny Jan Nartowicz oznajmił, że żaden z rodziców uczniów uczęszczających do szkoły w Radulach nie zgodzi się na zlikwidowanie Zespołu Szkół w Radulach. Uczęszcza do niego 168 uczniów. Nie umie sobie wyobrazić o której godzinie musiałyby zostać zorganizowane dojazdy do szkoły w Tykocinie. Młodzież szkolna ze szkoły w Radulach musi mieć warunki do uprawiania sportu. Jej przyszłość należy rozwijać od najmłodszych lat. Uczniowie z Radul osiągają dobre wyniki w szkołach wyższych. Widzi to na przykładzie swoich dzieci. Jego zdaniem nie można traktować placówki w Radulach jako gorszej i utrudniać jej rozwój. Tym bardziej, że środki na budowę boisk pochodziły z Unii Europejskiej.
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski stwierdził, że należy dawać równe szanse rozwoju nie tylko dla młodzieży z terenu gminy Tykocin, ale i jej mieszkańcom. Następnie, poprosił Skarbnika Gminy o podanie kosztów realizacji inwestycji budowy boisk sportowych w Radulach z rozróżnieniem dotacji z Unii Europejskiej i środków własnych.
 
                Skarbnik Gminy Pani Dorota Sadowska poinformowała, że na realizacja inwestycji budowy boisk w Radulach pochłonęła środki z budżetu Gminy Tykocin w wysokości 206000 zł i dotację w wysokości 450 000 zł. W odpowiedzi na sugestię Radnego Witolda Rudawskiego dotyczącą niższych o 5% dochodów w budżecie gminy, przypomniała, że budżet gminy w ciągu roku jest uzupełniany o różne dotacje. W ubiegłym roku wprowadzono takich dochodów ponad 1 mln zł. W roku 2008, jeżeli zostaną pozyskane środki unijne, budżet gminy może być nawet o 50% wyższy.
 
                Radny Witold Rudawski oznajmił, że jego stwierdzenie dotyczyło dochodów własnych.
 
Skarbnik Gminy Pani Dorota Sadowska poinformowała, że dochody własne gminy są wyższe w porównaniu do roku ubiegłego, co wynika z opisu. Następnie, zakomunikowała, że projekt zmiany ustawy o finansach publicznych da upoważnienie Burmistrzowi do przenoszenia środków finansowych między paragrafami, co wyeliminuje konieczność uzyskiwania zgody Rady na dokonanie w/w czynności.
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski oznajmił, że pierwszą myślą Burmistrza było wykorzystanie środków unijnych na rozbudowę boisk w Tykocinie. Nie mniej jednak po informacji, że z tego samego programu, w jednym roku, dla jednej miejscowości nie można pozyskać środków unijnych, postanowił nie rezygnować z dotacji unijnej i wybudować boiska w Radulach. Jego zdaniem taka decyzja to duża gospodarność.
 
Radny Stanisław Rogalewski oznajmił, że nie zakończenie inwestycji budowy boisk w Radulach w terminie zmusi Gminę do oddania 450 000 zł.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że w przypadku środków finansowych pozyskiwanych z programów pomocowych należy złożyć wniosek, podpisać umowę, zrealizować inwestycję, złożyć wniosek o płatność, a dopiero po pół roku wpływa zwrot przyznanej dotacji. Następnie oznajmił, że inwestycje zapisane w budżecie z możliwością pozyskania środków nie dają gwarancji ich realizacji. Na przykład budowa boisk w Tykocinie z 2 lat, może się rozłożyć na 5-6 lat. Taka sytuacja może nastąpić w przypadku nie realizowania inwestycji z jednego większego programu, ale ze środków budżetu gminy lub z innych różnych źródeł.
 
Radna Franciszka Kruszewska zapytała:
- czy Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tykocinie może brać
    udział w przetargu na budowę chodnika w Sawinie;
- na czym będzie polegał remont remizy strażackiej w Łopuchowie za kwotę 290 000 zł.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że nic nie wie o wydatku na remizę strażacką w Łopuchowie i jeżeli taki jest, stanowi pomyłkę.
 
                Skarbnik Gminy Pani Dorota Sadowska poinformowała, że kwota 290 000 zł. stanowi całkowite koszty podsumowujące 10-letnią budowę remizy w Łopuchowie. W roku 2007 r na w/w budynek wydano 2800 zł.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tykocinie w przypadku inwestycji przebudowy drogi w Sawinie, nie jest przygotowany do wzięcia udziału w jej realizacji. Projekt wymaga ułożenia chodnika, wykonania podbudowy i jej wyrównania, poszerzenia drogi do 5 m, położenia 300 ton asfaltu i 4 cm warstwy ściernej. Stwierdził, że inwestycję w Sawinie powinna wykonać jedna firma, która od początku do końca będzie odpowiadać za jakość.
 
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XIII/70/07 głosowało 13 radnych, 1 radny przeciw. Uchwała została podjęta większością głosów.
 
 
Uchwała Nr XIII/70/07
w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2008 rok
 
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz podziękował za przyjęcie budżetu gminy na 2008 rok, w którym zakłada się realizowanie inwestycji dużych i ważnych, jakich dotąd w gminie nie było. Zaciągnięcie planowanej w budżecie kwoty kredytu oznaczałoby realizację inwestycji z dofinansowaniem unijnym. Natomiast, w przypadku braku dofinansowania  kredyt będzie wynosił w granicach 400 000 zł. Zanim zostaną ogłoszone konkursy, ocenione wnioski, podpisane umowy i ogłoszone przetargi przez gminy, to prawdopodobnie w roku 2008, żadna inwestycja nie zostanie zrealizowana. Nie mniej jednak, zapisy w budżecie są konieczne do wykazania potencjału gminy i środków własnych do realizacji inwestycji.  
 
 
 
 
Do punktu 6 p. pkt. c porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XIII/71/07 w sprawie uzgodnienia zmiany powierzchni Narwiańskiego Parku Narodowego i uszczegółowienia opisu granic Parku. Następnie, zwrócił się z prośbą do Architekta Gminy Pani Aliny Matysiuk-Stankiewicz z prośbą o omówienie projektu w/w uchwały.
 
 
Architekt Gminy Pani Alina Matysiuk-Stankiewicz poinformowała, że po dokonaniu szczegółowych pomiarów geodezyjnych powierzchnia Narwiańskiego Parku Narodowego zmniejszyła się prawie o 1000 ha. Poinformowała, że wszelkie informacje opisujące przebieg granic NPN na terenie gminy Tykocin, znajdują się w projekcie uchwały. Zmiana granic na terenie gminy Tykocin, wynika z przeniesienia punktów granicznych na brzeg rzeki Narwi, których umiejscowienie uregulowały przepisy prawa.
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XIII/71/07 głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
 
 
Uchwała Nr XIII/71/07
w sprawie uzgodnienia zmiany powierzchni Narwiańskiego Parku Narodowego i uszczegółowienia opisu granic Parku
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu
 
 
 
 
Do punktu 6 p. pkt. d porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt
Uchwały Nr XIII/72/07 zmieniający uchwałę Nr XII/62/07 z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych. Następnie, zwrócił się z prośbą do Z-cy burmistrza Pani Teresy Andruszkiewicz o omówienie projektu w/w uchwały.
 
 
Z-ca burmistrza burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz poinformowała, że po
zbadaniu zgodności z prawem uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa zwróciła uwagę na brak w trzecim załączniku do uchwały wyrazu „i więcej”, który umożliwi zastosowanie podatku dla pojazdów o czterech osiach i więcej. Podkreśliła, że mimo braku pojazdów w gminie Tykocin powyżej trzech osi, należy określić stawkę takiego podatku. W związku z powyższym na sesję została przygotowana zmiana 3 załącznika do uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych.
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XIII/72/07 głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
 
 
Uchwała Nr XIII/72/07
zmieniająca Uchwałę Nr XII/62/07 z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych
 
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu
 
 
 
 
Do punktu 7 porządku obrad
 
                Radni nie wnieśli interpelacji i zapytań.
 
 
 
 
Do punktu 8 porządku obrad
 
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski odczytał interpelacje złożone przez Radnego Witolda Rudawskiego na XII sesji oraz odpowiedzi Burmistrza. Interpelacje i odpowiedź stanowią załącznik do oryginału protokołu. Następnie, zapytał, czy Radny Witold Rudawski posiada zamówioną opinię prawną dotyczącą zbadania, czy brak remontu rozkopanej ulicy Browarnej, nie stanowi złamania prawa karnego przez administrację samorządową.
 
 
                Radny Witold Rudawski odpowiedział, że jeszcze nie posiada opinii prawnej na w/w temat. Po jej otrzymaniu zamówi kolejną, żeby interpretacje prawne były bardziej wiarygodne.
 
                Przewodniczący obrad otworzył dyskusję.
 
                Radna Franciszka Kruszewska w ustosunkowaniu do odpowiedzi Burmistrza na interpelację, w której wskazał na jej brak zainteresowania modernizacją Zespołu Szkół w Tykocinie i Radulach oznajmiła, że pomimo przebywania na emeryturze utrzymuje stały kontakt ze szkołą w Tykocinie. Widzi wszelkie poczynania Dyrektora dotyczące remontu i unowocześnienia szkoły oraz dostosowywanie jej do potrzeb młodzieży. Stwierdziła, że nie musi wchodzić w kompetencje dyrektora, gdyż w jej mniemaniu jest świetnym organizatorem i znawcą remontów. Dlatego nie uwzględniła szkoły w swoich wnioskach. Uwzględniła natomiast drobne rzeczy, które można wykonać niewielkimi nakładami finansowymi. W związku z przybywaniem imprez ogólnopolskich chciałaby wpłynąć na upiększenie miasteczka. Stwierdziła, że odpowiedzi na interpelacje składane przez nią i Radnego Witolda Rudawskiego, nie są w pełni rzetelne pod względem prawnym. Następnie, odczytała odpowiedź z Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich dotyczącą zorganizowania parkingu przed kościołem, która informowała, że na etapie przygotowywania dokumentacji technicznej na placu przed kościołem, być może zostaną zaproponowane nowe rozwiązania techniczne, a wcześniej Komisja sprawdzająca oznakowanie dróg wojewódzkich rozważy możliwość zmiany organizacji ruchu we wskazanej lokalizacji.
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski oznajmił, że pomysł oznakowania parkingu po raz pierwszy usłyszał z ust męża Radnej Franciszki Kruszewskiej Pana Leszka Kruszewskiego na spotkaniu z wędkarzami. Wówczas Burmistrz przedstawił wątpliwość, że organizacja parkingu przed kościołem może zmniejszyć ilość miejsc parkingowych lub w najgorszej wersji wprowadzić zakaz parkowania.
 
                Burmistrz Tykocina Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że 23 października Zarząd Dróg Wojewódzkich podjął uchwałę wprowadzającą do wykazu inwestycji kluczowych odcinek drogi wojewódzkiej Krypno-Tykocin. W sytuacji realizowania w/w inwestycji i opracowywania dokumentacji przebudowy jest możliwość zabezpieczenia parkingu. Wcześniejsze działanie stwarzało perspektywę wprowadzenia przez Zarząd Dróg Wojewódzkich zakazu parkowania do czasu przebudowy w/w odcinka drogi. To mogłoby pogorszyć sytuację. Uważa, że obecna chwila przy projektowaniu budowy drogi wojewódzkiej może temat parkingu uporządkować z korzyścią dla wszystkich mieszkańców Tykocina.
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski oznajmił, że mimo wszystko przy organizacji parkingu,  terenu do parkowania przed kościołem nie przybędzie.
 
                Radny Witold Rudawski w odniesieniu do drugiej interpelacji dotyczącej budowy nowego budynku Urzędu Miejskiego poinformował, że chciał nią nadać debatę publiczną mieszkańcom Tykocina, radnym i sołtysom. Stwierdził, że obecny budynek Urzędu Miejskiego nie jest funkcjonalny i nie dostosowany dla osób niepełnosprawnych. Budynek nie nadaje się również do remontu. Zauważył, że koszt budowy nowego budynku będzie równy kosztowi sprzedaży dwóch budynków zajmowanych przez Urząd Miejski. 
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski stwierdził, że najpierw należy kupić plac, wybudować budynek, a potem sprzedać budynki obecnie zajmowane. To oznacza, że pieniądze na taką inwestycję w kwocie około 2 mln należy mieć wcześniej.  Ponadto, przypomniał wcześniejsze wypowiedzi Radnego Witolda Rudawskiego o zmniejszeniu wydatków i odchudzeniu stanu osobowego gminy.
 
Radny Witold Rudawski w odniesieniu do pierwszej interpelacji dotyczącej odbudowy ulicy Browarnej oznajmił, że sprawa odbudowy ulicy Browarnej ciągnie się od dawna i jest tematem rozmów nawet dzieci. Następnie, przypomniał, że w kampanii wyborczej Burmistrz wskazywał, że pierwszą jego inwestycją będzie odbudowa ulicy Browarnej.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że w kampanii wyborczej na pewno na pierwszym miejscu nie zakładał odbudowy ulicy Browarnej, bo zawsze na pierwszym miejscu stawiał dokończenie przebudowy Zespołu Szkół w Tykocinie i Radulach. Natomiast, odbudowa ulicy Browarnej była również w planach, nie mniej jednak realizacja planów nie zawsze jest możliwa.
 
 
 
Do punktu 9 porządku obrad
 
Radny Stanisław Rogalewski zapytał, czy w roku 2008 uda się zrealizować budowę anteny szerokopasmowej w gminie Tykocin.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że inwestycja budowy anteny szerokopasmowej zostanie zrealizowana pod warunkiem uzyskania dofinansowania. Na dzień dzisiejszy w konkursach nie ma konkretnych informacji na w/w temat. Nie mniej jednak Gmina jest przygotowana pod względem dokumentacyjno-technicznym do pozyskania środków na w/w cel. Jeżeli nie uda się pozyskać środków z Regionalnego Programu Operacyjnego, to jest możliwość ich pozyskania z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich i Programu LIDER jako wspólne działanie Stowarzyszenia Gmin Górnej Narwi, które w swoich założeniach przewiduje objęcie internetem szerokopasmowym terenu całego stowarzyszenia.
 
                Mieszkaniec Tykocina Pan Franciszek Backiel oznajmił, że nie zostały zrealizowane sprawy, które zgłaszał na poprzedniej sesji. Nie zostało naprawione niszczenie za oknem jego mieszkania.
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski odpowiedział, że postara się porozmawiać z Kierownikiem Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tykocinie w celu wyjaśnienia sprawy.
 
 
 
 
Do punktu 10 porządku obrad
 
                        W związku z wyczerpaniem porządku dziennego obrad, Przewodniczący zamknął obrady o godz. 1320, dziękując wszystkim za przybycie.
 
 
 
                        Na tym protokół zakończono.
 
 
 
 
 
Protokołowała:
 
Barbara Zachowicz

Metryka strony

Udostępniający: UM TYKOCIN

Wytwarzający/odpowiadający: Paweł Pogorzelski

Wprowadzający: Paweł Pogorzelski

Data wprowadzenia: 2008-05-13

Data modyfikacji: 2008-05-13

Opublikował: Paweł Pogorzelski

Data publikacji: 2008-05-13