Nieodpłatna pomoc prawna

 

NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA,

NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE

ORAZ NIEODPŁATNA MEDIACJA

dla mieszkańców

 

 

Kto może skorzystać?

 

Każda osoba fizyczna, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.

 

Co obejmuje ?

 

Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:

 

- poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym i przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo administracyjnym lub

- wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub

- sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa wyżej, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu, lub

- nieodpłatną mediację, lub

- sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika  z urzędu w postępowaniu sądowym lub sądowo-administracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.

Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje :

działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego, jak również nieodpłatną mediację.

Nieodpłatna mediacja obejmuje:

- poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających;

- przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji;

- przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej;

- przeprowadzenie mediacji;

-  udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.

 

Gdzie można uzyskać pomoc?

 

Starostwo Powiatowe w Białymstoku informuje, iż jest możliwość skorzystania z bezpłatnej pomocy prawnej na terenie powiatu białostockiego.

 

Nieodpłatna pomoc prawna

Zapraszamy do punktów nieodpłatnej pomocy prawnej:

Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej:

  • Budynek Poradni w Białymstoku przy ul. Słonimskiej 15/1(poniedziałek - środa 8:00 -12:00, czwartek - piątek 12:30 -16:30)
  • Centrum Kształcenia Zawodowego w Łapach, ul. Gen. Wł. Sikorskiego 15 (poniedziałek 11:00 - 15:00, wtorek – piątek 9:00 - 13:00)
  • Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wasilkowie, ul. Supraślska 21 (poniedziałek 8:00 - 12:00 czwartek 8:00 - 12:00)
  • Urząd Miejski w Tykocinie, ul. 11 Listopada 8 (wtorek 9;00 - 13:00)
  • Urząd Miejski w Czarnej Białostockiej, ul. Torowa 14a (środa 9:00 - 13:00, piątek 9:00 - 13:00)

Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej:

  • Zabłudów, ul. Mickiewicza 5 (piątek 8:00 - 12:00)
  • Michałowo, ul. Leśna 1(środa 8:00 - 12:00)
  • Urząd Gminy w Dobrzyniewie Dużym, ul. Białostocka 25 (poniedziałek 9:00 - 13:00) 
  • Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu, ul. Piłsudskiego 17(wtorek 11:00 - 15:00, czwartek 10:00 - 14:00)

Punkty nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego:

  • Choroszcz, ul. Sienkiewicza 42 (poniedziałek - środa 8:00 -12:00, czwartek - piątek 12:30 -16:30)
  • Budynek Poradni w Białymstoku przy ul. Słonimskiej 15/1 (poniedziałek - środa 12:30 -16:30, czwartek - piątek 8:00 -12:00)

 

Zapisy telefoniczne od poniedziałku do piątku pod nr tel. 533 330 857 w godzinach:  
poniedziałek 8:00 - 16:00   wtorek – piątek 7:30 - 15:30 
e-mailowo: 
m.szerenos@st.bialystok.wrotapodlasia.plm.wiszniewska@st.bialystok.wrotapodlasia.pl

lub przez stronę internetową: https://np.ms.gov.pl/podlaskie/bialostocki

 

 

Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Kobiecie, która jest w ciąży udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się poza kolejnością.

 

Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z 2017 r. poz. 1824) udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, z wyłączeniem nieodpłatnej mediacji, może odbywać się także poza punktem, w miejscu zamieszkania tych osób lub w miejscu wyposażonym w urządzenie ułatwiające porozumiewanie się z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się lub w miejscu, w którym zapewnia się możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość po umówieniu terminu wizyty.

 

Osoby ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście oraz osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się, które po umówieniu terminu wizyty zgłoszą uzasadnioną potrzebę komunikacji za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego: składają staroście, w formie papierowej lub elektronicznej, oświadczenie, że nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2019 r., poz. 294 j.t. ze zm.) wraz ze wskazaniem okoliczności to uzasadniających oraz dostępnych tej osobie środków porozumiewania się na odległość. Osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadcząca nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, po otrzymaniu od starosty drogą elektroniczną oświadczenia i danych kontaktowych osoby uprawnionej, porozumiewa się z nią w umówionym terminie.

 

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Miasta i Gminy Tykocin

Wytwarzający/odpowiadający: Burmistrz Tykocina

Data wytworzenia: 2020-01-14

Wprowadzający: Urszula Gołębiewska

Data modyfikacji: 2023-03-06

Opublikował: Urszula Gołębiewska

Data publikacji: 2020-01-14